Arkiver

NyhederPodcastSoftware

900.000 app-downloads uden én krone på markedsføring

Denne artikel er skrevet i samarbejde med mobilbureauet Mobtimizers. Mobtimizers hjælper virksomheder med mobile strategier, app markedsføring, analyse og app store optimering.

Over halvdelen af alle Google-søgninger sker via mobilen, og vi fortsætter med at downloade apps som aldrig før, men hvordan formår virksomhederne bag at markedsføre deres app til dig? Vi har talt med Brian Egerup Kjærulff, medstifter af mobiloptimerings-startuppet Mobtimizers, Christian Elbek, CTO hos Shopbox og Christian Birch, CEO hos Shopgun (tidligere Etilbudsavis) om markedsføring af apps i forskellige kanaler.  

Vi shopper, kommunikerer og betaler ved hjælp af apps, og det vil ingen ende tage. Apps er blevet en afgørende del af vores hverdag, men hvordan formår virksomhederne bag, at markedsføre netop deres app til dig?

900.000 downloads uden én krone på markedsføring
Shopbox er en simpel B2B app til at administrere mindre butikker. Shopbox blev lanceret i starten af 2015 og har først og fremmest brugt energi på at lære deres kunder at kende. De har primært fokuseret på content- og partnermarkedsføring.

Shopgun, som nok er bedre kendt som Etilbudsavis i Danmark, er blandt de 10 mest populære apps og har opnået 1,3 mio. downloads. De har fokuseret ekstremt meget på markedsføring gennem pressen og altid forsøgt at få en skæv historie indført. Shopgun gik fra ingen til 900.000 downloads uden at bruge penge på markedsføring. Det var udelukkende pressen og det gode produkt, som førte dem frem.

En eksperts råd til markedsføring af apps
Hvis man er en etableret virksomhed, er det oplagt at bruge de eksisterende kanaler som ens egen hjemmeside og eksisterende kundebase. Hvis man er et startup, er der flere alternative tilgange til markedsføring af apps.

Der er overordnet to forskellige tilgange til markedsføring.

“Man kan enten lave en stor gennemarbejdet plan, hvor man sætter en masse koordinerede marketingaktiviteter i søen samtidig. Alternativt kan man prøve sig iterativt frem, hvor det giver umiddelbar mening, og så se om det har en effekt,” fortæller Brian Egerup Kjærulff.

For de fleste startups gælder det om at udforske de organiske kanaler først.

“Man skal starte med at tage de simple og billige kanaler, netop de kanaler hvor kunden selv tager initiativet, som vi ser i App Store og på Google,” siger Brian Egerup Kjærulff.

Kunder, der kommer gennem gratis organiske kanaler, er ofte mere loyale, i forhold til dem man betaler for.

Strategierne er mange, men grundlæggende findes der tre former for markedsføring, man kan benytte. Owned channels som er ens egne eksisterende kanaler, earned channels der kan være sociale medier eller presseomtale og paid channels som er betalte kanaler som app-installs eller annoncer.

Hvordan bruger Shopbox og Shopgun strategierne?
‘Paid channels’ er en af de veje, Shopbox har tænkt sig at gå fremover.

“Vi har stor værdi af hver enkelt kunde, så vi har mulighed for at betale en forholdsvis høj pris, for at få en ny kunde”, siger Christian Elbek, CTO hos Shopbox.

Det er dog bevidst, at de endnu ikke har anvendt paid channels, fordi de mener, det er vigtigt først at kende sit produkt ned til mindste detalje, før de sætter ind med betalt markedsføring.

Christian fra Shopgun er enig i, at man skal være relativt langt i processen for at satse på betalt markedsføring. De har fra starten haft god erfaringer med earned markedsføring, og har derfor forsat i samme retning med stor succes.

“Det er de gode historier, som rykker os, og dem bliver vi bare ved med at fortælle”, siger Christian Birch, CEO hos Shopgun.

Hos Shopgun har de haft succes med at være “Dagens app”, de fløj direkte ind på en førsteplads over downloadede apps i Danmark, og det var netop det, som hjalp dem videre i den givne situation. 

Hvordan finder vi Apps?
Forrester, som er en research-virksomhed, har analyseret hvordan apps bliver fundet. App Store er den primære måde at finde apps på. Derefter er det ‘word of mouth’.

“Folk taler om apps, og når der er en fed app, så snakker vi om den, og det er en rigtig effektiv kanal”, siger Brian Egerup Kjærulff.

Både Endomondo og Mobilepay har bygget noget socialt eller viralt ind i deres apps, og dermed opnår de en viral spredning.

Google er den tredje vej til at finde apps. Folk søger på Google, finder appen i App Store og installerer den.

Det stemmer overens med de erfaringer som både Shopbox og Shopgun har gjort sig indtil videre. Betalt markedsføring bliver med tiden endnu dyrere.

“Konkurrencen stiger på Facebook og Google, så derfor er vi nødt til at kigge andre veje”, forklarer Brian Egerup Kjærulff.

Partnerskaber kan være vejen til kunder
Når man er et mindre startup, har man ikke trafikken til at markedsføre sig ad den vej, så derfor kan det være en fordel at alliere sig med en partner.

“Det kan være rigtig effektivt at lave et partnerskab med nogen, som i forvejen har trafikken eller kontakt til målgruppen,” forklarer Brian Egerup Kjærulff.

Shopbox har netop indgået en stort samarbejde med Nordea.

“Vi er kommet ind i netværket, hvor deres rådgivere forsøger at sælge Shopbox,” fortæller Christian Elbek.

Markedsføring i udlandet
Før man bevæger sig mod udlandet, er det helt afgørende at kende både kernen i sit produkt og kunder.

“Det bliver dyrere at rulle ud i udlandet og for, at man kan tilpasse andre kulturer og  konkurrencesituationen, er man nødt til at have gjort sig mange erfaringer fra det oprindelige marked i Danmark,” forklarer Brian Egerup Kjærulff.

Shopgun har seneste rykket sig mod markedet i Norge og har haft en artikel i Aftenposten, som er et af de større medier i Norge. Efterfølgende havde de en artikel på review-sitet tech.no, som uden tvivl gav størst reaktion.

“Det kan være svært at styre de store medier, og der manglede simpelthen bare et link til at downloade,” fortæller Christian Birch.

Du kan høre hele podcasten om markedsføring af apps her eller læse mere på Mobtimizers hjemmeside.

1 kommentar

  • Det er satme stærkt gået det dér! 🙂 Promoverede selv Bilsektionens app (Bilsektionen Magasinet) men der måtte vi betale for reklame. Vores primære kanal til downloads var via Facebook, således vi kunne lave en annonce mod folk som sad på en iPad (og så linkede den til vores iOS app).

Skriv et svar