Som 23-årig startede Paavo Beckman sin første virksomhed, og siden hen er han nået langt. Nu, 15 år og seks entertainment- og tech virksomheder senere, har Paavo udviklet sig til lidt af en specialist inden for sit fag.
D. 16 december afholdt Business Angels Copenhagen i samarbejde med Trendsonline et event, hvor Paavo Beckman eksklusivt for læsere og medlemmer fortalte om, hvordan tingene for alvor begyndte at tage fart for ham.
Samtidig gav han gode råd til bootstrapped markedsføring, og han kom med forskellige værktøjer, de fremmødte kunne bruge i deres respektive virksomheder.
Læs også: Eksklusivt event: Indtag verden uden en krone
Med et marketingbudget på 600 kroner, tager han sammen med sin partner et komplet ukendt finsk rockband med 19 fans og forvandler det til et af de mest succesfulde finske bands der topper alle finske hitlister.
Ingen reklamer
Inden de for alvor går i gang, bestemmer Paavo og hans partner sig for at gå med et statement: ingen reklamer.
Planen er at skabe eksklusivitet omkring bandet, så de beslutter sig for kun at benytte sig af de 19 fans, og de kontakter dem udelukkende via deres private e-mailadresser.
I processen bruger de blandt andet fangruppen til at skabe opmærksomhed på bandet. Det gør de ved at afholde en konkurrence, hvor vinderen får et eksklusivt billede af bandet, der har en speciel tilknytning til en koncert. Konkurrencen går over al forventning, og fansene kommer op med fantastiske bud.
Kærlighedserklæringer på toiletrullen
En af fansene kommer blandt andet med et bud, hvor hun samler alle toiletruller sammen på hele hendes skole og skriver bandets historie på papiret. Derefter hænger hun dem tilbage, så folk læser dem, når de er på badeværelset. På den måde bliver der gjort opmærksom på bandets eksistens blandt eleverne på hendes skole.
Det er bare én i en lang række sjove og inspirerende anekdoter, han fortæller om sin tid som iværksætter. Men sjove historier er ikke det eneste, han får ud af deres samarbejde. Tiden med bandet får Paavo Beckman til at indse vigtigheden af at engagere sig i sin målgruppe.
”For at kunne markedsføre dig så præcist som muligt, er du nødt til at vide, hvem du henvender dig til. Det kræver, at du kender din målgruppe på forhånd,” fortæller Paavo Beckman.
Efter at have talt på forretningskonferencer over hele Europa og Nordamerika i flere år, har han besluttet at engagere sig i at hjælpe europæiske startups med at vækste hurtigere end nogensinde før.
Derfor lægger han nu alle kræfter i sin nyest opstartede virksomhed, Startup Catapult, der beskæftiger sig med at skabe netværk og investeringer til nye, europæiske startups.
1 kommentar