Fransk investeringsfond skyder 30 millioner kroner i den danske startup virksomhed Peakon. Bag startuppet står en række serieiværksættere, og den nye investering skal give det kun 1 år gamle startup luft under vingerne.
Peakon blev startet for 13 måneder siden af serieiværksætterne Christian Holm, Kasper Hulthin, Phil Chambers og Dan Rogers, der tidligere har stået bag startups som Podio, Qype, Gumtree og Songkick. Nu har de så kastet sig ud i startuppet, Peakon, som skal hjælpe virksomheder med at motivere og fastholde medarbejdere ved løbende at analysere deres trivsel. Og nu har den franske investeringsfond, Idinvest, fået øjnene op for det danske projekt – derfor er de gået sammen med Sunstone og har valgt at investere 30 millioner kroner i Peakon.
“Selvom man i erhvervslivet i stigende grad anerkender udfordringen omkring medarbejdertrivsel, er der stadig ganske få virksomheder, der tænker det ind i deres ledelsesstrategi. Talentfulde medarbejdere forlader virksomhederne og i værste fald med kurs mod konkurrenterne. Kun Silicon Valleys dygtigste virksomheder har formået at omsætte deres viden om dataanalyse til også at omhandle medarbejderne,“ udtaler investeringspartner fra Idinvest, Guillaume Durao, der tiltræder Peakons bestyrelse og her skal bringe sin erfaring i spil i det danske startup.
Allerede ved Peakons start fik startuppet en indledende investering – dels fra de fire stiftere selv og dels fra den danske kapitalfond Sunstone samt en gruppe IT-iværksættere bestående af Tommy Ahlers, Morten Primdahl og Alexander Aghassipour og en håndfuld udenlandske business angels.
Peakon giver indblik i medarbejderes motivation
Den årlige medarbejderundersøgelse skal fjernes, hvis det står til Peakon. I stedet skal der indføres hurtige automatiserede undersøgelser, der stiller de rette spørgsmål på det rigtige tidspunkt. Og det er netop, hvad Peakon mener, at de kan tilbyde med deres produkt.
Ligesom med andre produkter som TinyPulse og 15Five, vil Peakon starte med at give administrerende direktører mulighed for at lave medarbejderundersøgelser, om hvordan det er at arbejde for dem. Resultaterne vil blive anonymiseret og lagt ind i en algoritme for at identificere, hvor der er brug for forbedring i de pågældende virksomheder.
“Vores opgave er at blive mere intelligent end den enkelte virksomhed ved at analysere data på tværs af virksomheder fra hele verden. Vi kan forudsige, hvilke medarbejdere vi skal spørge om hvad og hvornår samt automatisk identificere de vigtigste områder at arbejde på og ikke mindst give ledelsen tips til arbejdet med dem. Naturligvis online og på mobil, så det altid er tilgængeligt og ikke som i dag, hvor man oplever det tager flere måneder at få resultaterne,” forklarer medstifter Dan Rogers.
Peakon prøver at ramme den hårfine balance mellem at få værdifuld feedback fra de ansatte og overrumple dem med spørgsmål, så de til sidst ikke gider tage stilling til undersøgelsen.
Læs også: Podio-folk stifter nyt startup og får millioninvestering