Danske VIGGA der specialiserer sig i bæredygtigt børnetøj vinder prisen for mest innovative forretningskoncept i 2015 – en international detailpris i New York. Og dette kun en måned efter, at den kun et år gamle virksomhed blev kåret som verdens mest bæredygtige løsning i kategorien modebranchen 2015 til COP21.
Ved den officielle prisoverrækkelse mandag den 18 januar 2016 modtog den kun et-årige danske VIGGA prisen for mest innovative forretningskoncept på en retailkonference i New York.
Konceptet hos VIGGA er, at kunden på månedlig basis betaler et fast beløb for at være medlem. Som medlem får man tilsendt børnetøjet på en cirkulær abonnementsordning. Hver gang et af abonnenternes børn skifter størrelse, modtager de en ny pakke tøj, og samtidig afleveres det tøj, som det pågældende barn er vokset ud af. Som kunde sikrer man sig på den måde, at man hele tiden har tøj der passer barnets størrelse.
Kombinationen af et manglende udvalg og kvalitet inden for børnetøj samt ærgrelsen over, at børn vokser hurtigt ud af deres tøj gav ægteparret Vigga og Peter Svensson ideen til konceptet.
Læs også: Dansk modestartup får international opmærksomhed under COP21
International opmærksomhed og et forrygende første år
Det er ikke kun danskerne der er begejstrede for VIGGA’s løsning.
”VIGGA har skabt succes ved at koble bæredygtig produktion og deleøkonomi i en abonnementsordning, og virkeliggør ikke bare en, men flere af de overordnede trends, der optager den globale detailhandel i disse år,” udtaler Dorte Wimmer, der er forbrugerspecialist i Retail Institution Scandinavia og jurymedlem i det europæiske detailnetværk Ebeltoft Group, der står bag nomineringen.
I prisoverrækkelsen er der lagt vægt på den innovative forretningsløsning, man hos VIGGA benytter sig af.
”Bæredygtighed er en global trend, der har eksisteret i mange år, men som på ingen måde har udtjent sin relevans,” fortsætter Dorte Wimmer.
VIGGA har sat en ny standard for deleøkonomi, og at konceptet tilbyder en konkret løsning på en udfordring hos forbrugerne.
Prisen for mest innovative forretningskoncept i 2015 er ikke den første pris, VIGGA har modtaget inden for deres korte levetid. I december måned blev de af Sustainia til COP21 valgt som verdens mest bæredygtige løsning i kategorien modebranchen 2015.
“At få denne kommercielle pris og anerkendelse fra detaileksperter afrunder et forrygende år. Vi fejrer 1 års fødselsdag og er i fuld gang med at implementere vores læringer fra første år og udvide forretningsmodellen,” afslutter Vigga Svensson, der er medstifter og administrerende direktør i VIGGA.