Arkiver

NyhederPlatformSustainable TechSustainable Tech

Reshopper succesen: Fordi verden ikke har brug for mere lort

Reshopper Editors Choice Trendsonline

Danske Reshopper hjælper børnefamilier med at genbruge både tøj og ting med deres platform til køb og salg i lokalområdet. Deres succes bunder i et fokus på gruppen børnefamilier, der længe har set fidusen med genbrug frem for forbrugerisme.

“Det sidste årti har de digitale platforme hjulpet os med at sætte genbruget i system – og i kombination med nye generationer af forældre, der ikke rigtig kan se fidusen ved forbrugerismen, stiller det nye krav til kvaliteten af dit produkt. Det skal ikke bare kunne holde til den første ejer. Gensalgsværdien bliver overvejet på alt fra fastelavnskostumet til rulleskøjterne.”

Sådan skriver forbrugerekspert fra DR1s Kender Du Typen? og henviser i hendes indlæg på Berlingske.dk til det danske startup Reshopper. Reshopper er den populære secondhand markedsplads, der gennem en app gør køb og salg af brugte børneting muligt i dit lokalområde.

Appen er startet op af de fire venner Anders Dahl Pape, Jonas Funk Johannessen, Anders Munk og Nicolai Danmark Johannesen. Teamet kunne lancere i oktober 2012 og i oktober 2015 modtog teamet prisen for Danmarks Bedste Børneapp. Kort efter kunne Reshopper teamet igen lade champagnepropperne poppe med en annoncering af investering fra serieiværksætter og tidligere stifter af WhiteAway succesen, Esben Gadsbøll, der samtidigt satte sig i bestyrelsen.

Ifølge Anne Glad kan danske Reshopper succes forklares med deres forståelse af børnefamiliernes behov for genbrug – modsat køb-og-smid-væk forbrugerismen.

Medstifter og far til to Nicolai Danmark Johannesen fortalte i forbindelse med deres kåring som bedste børneapp, at der var en del, der rynkede på næsen, da Reshopper startede op for fire år siden med en genbrugsapp, der udelukkende rettede sig mod børnefamilier. Kritikerne mente at behovet var dækket med de eksisterende online markedsplads-løsninger.

I dag er det netop dette skarpe fokus på én vertikal i markedet, som forbrugereksperten peger på som årsag til deres succes.

Verden har ikke brug for mere lort

Reshopper’s fokus på børnefamilierne betyder også, at appen er blevet en del af et værdifællesskab, der dybest set handler om, at “verden har ikke brug for mere lort”, som Anne Glad pointerer det i sit indlæg.

Det var medstifter Jonas Funk Johannessen, som kom på idéen en dag, han gik i sit nabolag. Han havde en masse ubrugte børneting, men gad dengang ikke at bruge de eksisterende tjenester, da det var besværligt og tidskrævende – især fordi køberne ofte krævede at få tilsendt varerne. Teamet brainstormede over ideen, og tanken om at kunne få de ubrugte børneting til at cirkulere i nærområdet var det, som tiltalte dem. Med Reshopper var visionen at skabe et slags virtuelt garagesalg, hvor sælger og køber først mødes fysisk, når handlen skal afsluttes på dørtrinnet.

Ting og tøj bliver sendt i cirkulation mellem børnefamilierne i stedet for at ryge på loftet eller lossepladsen, og på den vis er Reshopper appen en del af den nye cirkulære økonomi.

”Det lyder meget frelst, men det er bare en fed fornemmelse at være en del af det globale holdningsskift, der har været undervejs i de seneste år. Tendensen viser, at vi går fra massivt overforbrug til mere genbrug, omtanke, miljøbevidsthed og ansvarlighed. Og Reshopper-løsningen kan på verdensplan ses som en del af den bevægelse,” lyder det fra Nicolai Danmark Johannesen, der også fortæller, at Reshoppers del i den cirkulære økonomi giver ham en følelse af at gøre en lille forskel i at være med til at skabe en bedre verden.

Skriv et svar