Serieiværksætter og investor Thor Angelo står bag startuppet Iwaiter, som nu pivoterer og bliver til Orderyoyo. Samtidig får de en ny investering fra SEED Capital og retter det tunge skyts mod den primære konkurrent Just Eat.
Orderyoyo er en pivotering af startuppet Iwaiter, som sidste modtog investering fra SEED Capital. De har i forbindelse med pivoteringen valgt at geninvestere i startuppet med et ukendt beløb. Derudover er Thor Angelo efter sigende i dialog med flere andre Danske og internationale fonde.
Investment Manager fra SEED Capital, Helle Uth forklarer i en pressemeddelelse:
”Vi investerede første gang tilbage i april 2015 og Orderyoyo har siden haft imponerende fremgang. De er et af de selskaber, der er kommet bedst fra start. Vi kan se på tallene, at kunderne bruger platformen og er glade for løsningen. Teamet eksekverer fantastisk, og vi er derfor ikke bange for at investere igen.”
White label giver magten tilbage til restauranterne
Orderyoyo leverer en app samt en hjemmeside unikt bygget til hver enkelt kunde, hvorfra de sælger deres ydelser. Derudover leverer de helt lavpraktisk en printer, som sørger for, at ordrerne lander ude i køkkenet. Orderyoyos forretningsmodel hviler på en abonnementsløsning, hvor kunderne betaler fra 295 kroner per måned. Hvis man eksempelvis forestiller sig en restaurant, som i en given periode har leveret mad til 350 kunder for en samlet værdi af 55.000 kroner, så tager Just Eat ifølge Orderyoyo cirka 11.000 kroner, mens Orderyoyos andel vil lyde på 995 kroner.
Der er altså et markant pengemæssig fordel for restauranterne ved at vælge Orderyoyos løsning. Der er 450 restauranter tilknyttet Orderyoyo, hvoraf over 30 er hentet blandt de 100 største Just Eat kunder.
Startuppet fortæller i en pressemeddelse at den unge virksomhed også er ved at have hul på UK, hvor de har fået 60 kunder over på deres system. UK alene udgør 33% af hele det europæiske take-away marked. Tallene spår at Orderyoyo overhaler nummer Danmarks nummer to på fast food-området, Hungry i løbet af sommeren.
Skarp kritik af Just Eats forretningsmodel
85 procent af alle take-away ordrer kommer fra stamkunder og skal derfor ikke nødvendigvis gå via madportaler som Just-Eat. Det kalder serieiværksætter Thor Angelo ”helt vanvittigt.”
Ifølge Orderyoyos egen research tager Just Eat godt og vel 20% af deres kunders omsætning. Orderyoyo kan altså gå hen og udhule Just Eats indtjening gevaldigt.
”Just Eat giver mening som lead generator, men at kunderne skal betale en fjerdedel af deres omsætning er jo helt galt. Det første lead må gerne være dyrt, men ikke de næste 20. Orderyoyo giver restauranterne magten tilbage,” siger Thor Angelo.
Ekspert inden for e-commerce og partner i In2Media Tim Frank Andersen undrer sig også over Just Eat modellen:
”Når man ser på e-commerce generelt, er det normalt, at man bruger online markedsføring i jagten på leads. Herefter får man kunderne til at lave genkøb fra ens egen platform. I take-away branchen ser vi et lidt andet mønster, hvor kunderne føres tilbage til Just-Eat efter hvert salg. Grunden til, at Just Eat har kunnet operere, som de gør er, at det har været for dyrt for hver enkel take-away restaurant at lave en løsning selv, men nu gør den teknologiske udvikling det muligt for Orderyoyo at disrupte den model og tilbyde en løsning, der er langt billigere.
Tim Frank Andersen med at det giver god mening at take-away stederne har deres egen platform for at sikre ejerskab og loyalitet fra deres kunder. Og understreger at sådan er det i de fleste andre brancher.