Det norske Relinklabs, som for nyligt flyttede til Founders House i København tilbyder en nem måde at finde den bedst egnede kandidat til din virksomhed. Trendsonline kigger nærmere på vigtigheden af rekruttering, og hvad der ansporede Relinklabs.
Relinklabs er et startup fra 2014, der udvikler software til rekrutteringsbureauer. Softwaren opsamler data fra nettet, det være sig sociale medier, information fra projekter vedkommende har været involveret i, posts i forskellige fora, private hjemmesider og lignende. På den måde samler startuppet en profil med data om personens evner, interesser og aktiviteter på nettet. Ud fra det, kan rekruttører hurtigt søge efter talent med de kvalifikationer, som virksomheden ønsker i sit team.
Når et vist antal er udvalgt ud fra profilerne, har Relinklabs software en anden feature. Ud fra hvad de kalder smartdata, kan de lave en såkaldt “predictive analysis”- en analyse, der kommer med et estimeret bud på personens fremtidige retning, og hvordan vedkommende vil passe ind i virksomheden på længere sigt. Dette fokus på fremtiden og det personlige aspekt af rekruttering er taget med i ligningen, for at undgå fejlslagne ansættelser.
Ståle Fredlund Husby, medstifter og CEO i RelinkLabs påpeger, at virksomheder ofte bruger uhensigtsmæssig meget tid på at søge efter data og vurdere potentielle kandidater. Og at de kandidater alligevel ofte ender med at blive ansat på, hvad han kalder ” en mavefornemmelse”.
Data er nøglen til fremtiden
Ståle Fredlund Husby fortæller, at RelinkLabs fokuserer på distribuering via deres partnere. Disse er ofte virksomheder, der arbejder med databehandlingsmetoden, HT-teknologi, der så leverer løsninger til mere traditionelle rekrutteringsbureauer. Et gunstigt samarbejde for både RelinkLabs og partnerne, forklarer han, da deres partnere har et bredt netværk af virksomheder, som de via softwaren kan tilbyde en mere effektiviseret løsning, der i sidste ende sparer både tid og penge.
Ifølge Ståle Fredlund Husby er det da også derfor, at vi i disse dage oplever et øget fokus på rekruttering. Som han fortæller, så brugte virksomhederne før i tiden op imod 6-8 uger og ikke mindst en masse penge på diverse hvervekampagner, jobopslag, screening af ansøgere og deslige. Men med mere fokus på datasamling og teknologi, kan man erstatte det manuelle arbejde med hvervning, forklarer han.
“Vi er nu i en æra, hvor data vil være det mest dominerende i rekruttering. Vi kradser kun i overfladen af, hvad der er muligt med de tilgængelige data,” fortæller han.
Talent er alfa og omega
Rekruttering af de rette personer til stillingen er vigtigt, mener Ståle Fredlund Husby. De fleste virksomheder og brands producerer generiske produkter og har således sværere ved at skille sig ud på produktets art alene. Derfor fokuserer de nu på talentmassen i virksomheden, for at kunne skille sig ud, mener han. Ifølge ham er der nu større fokus på at få den bedste person ind på den rigtige plads i virksomheden.
“Jeg tror virkelig på, at hvis vi kan optimere virksomheders søgning efter ansatte, så vil det gøre livet bedre både for virksomheden, men også for den enkelte individ,” lyder det fra Ståle Fredlund Husby.
På makroniveau mener han også, at det gør en kæmpe forskel for virksomhedens økonomi, da de kan optimere deres ressourcer og derved øge produktiviteten og skabe sig et konkurrence-fortrin. Derudover forudser han, at det kan forbygge et dårligt arbejdsmiljø, når der også er fokus på personen kontra kun vedkommendes kvalifikationer.
Det kan være med til at opbygge stærke teams og undgå, at der sidder en medarbejder, som ikke trives og derfor ender med at brænde ud. RelinkLabs arbejder i øjeblikket med offentligt tilgængelige data, men Ståle Fredlund Husby fortæller, at deres algoritmer også på sigt vil kunne bruges internt i en virksomhed, for at øge dens viden om de mennesker, der allerede er ansat.
Den vision er de ikke alene om. Peter Mühlmann fra Trustpilot påpeger, at han ville ønske, at han havde brugt mere energi på og gået mere religiøst op i rekruttering. Hans oplevelse har været, at han igennem årene har brugt væsentligt mere tid på at rette op på fejlagtige valg i forhold til ansættelser, end på reelle ansættelser.
Læs også: Peter Mühlmann: “Jeg ville have rådet mit yngre jeg til at gå religiøst op i ansættelser”
“Vi har selv været der”
Ideen til RelinkLabs startede med Ståle Fredlund Husbys tidligere startup. I opbygningen af virksomheden oplevede de en del problemer med at tiltrække de rigtige folk med de rigtige kvalifikationer og engagement.
Han påpeger, at jobopslag er passivt og tiltrækker alle mulige ansøgere, men ikke nødvendigvis de rette til stillingen eller virksomheden.
De oplevede selv, at bruge en masse tid på at indsamle data om ansøgerne og først derfra sortere. Det startede ideen om at samle data sammen til en fast database, ud fra hvilken de så kunne gå i gang med at hverve. Men han fortæller også, at det var en langsommelig proces, da de skulle gøre det hele manuelt. Derfor begyndte de at tænke i en effektivisering af datasamlingen og analysen af disse data, hvilket blev bakket godt op fra andre virksomheder i deres netværk, fortæller han.
Generelt oplevede de en efterspørgsel på effektiv datasamling og hvervning, hvilket førte til RelinkLabs’ begyndelse. Han fortæller da også, at de virksomheder, de sparrede med inden virksomhedens fødsel, bruger RelinkLabs’ software til talentsøgning nu.