Arkiver

NyhederPlatform

Trustpilot svarer igen på beskyldninger fra DR om afpresning og snyd

Trendsonline Peter Holten Mühlmann Trustpilot Afpresning

I aftes bragte DR1 Trustpilot i søgelyset og insinuerede både afpresning af små forretningsdrivende og snyd i Trustpilots brugeranmeldelser. Det har fået holdet bag Trustpilot til at svare igen på kritikken.

DR-programmet Kontant havde i går Trustpilot under luppen og byggede aftenens historie på en skønhedsklinik med dårlige brugeranmeldelser. Klinikindehaveren, Camilla Rude, der har en master fra CBS med speciale i online markedsføring og forbrugeradfærd, havde været i kontakt med Trustpilot, hvor hun oplevede deres tilbud fra en sælger som et forsøg på afpresning.

“Vi kan afvise, at der er nogen sammenhæng mellem vores salgsafdelings arbejde og håndteringen af anmeldelser. Vores sælgere fungerer uafhængigt af vores afdeling, der håndterer anmeldelser, der vurderer, hvorvidt en anmeldelse skal arkiveres eller ej. Denne proces har vores sælgere ingen indflydelse på,” udtaler Kommunikationschef i Trustpilot, Mathilde Lykke Bülow, da vi spørger hende til gårdagens udsendelse på DR.

“Troværdighed er kernen i Trustpilot, og derfor ville det stride mod hele vores eksistensgrundlag og mission at afpresse virksomheder. Det er op til enhver virksomhed at beslutte, om de ønsker at bruge Trustpilots betalingsservices,” skriver Trustpilot endvidere i en pressemeddelse og uddyber:

“En virksomhed får ikke automatisk bedre anmeldelser af at blive betalende kunde hos Trustpilot. Der er to faktorer, der påvirker en virksomheds TrustScore: om virksomheden har en god kundeservice, og om virksomheden kan engagere forbrugerne i at skrive anmeldelser – eksempelvis ved at invitere dem til det efter et køb.”

I Kontant møder Trustpilots forretningsmodel skarp kritik fra Partner i netbureauet DwarfPeter Grønne, der henviser til undersøgelser foretaget i 2014 af sin egen virksomhed, der viser en markant stigning i udvalgte virksomheders TrustScore efter indgåelse af en kundeaftale med Trustpilot. Til den kritik svarer Trustpilot:

“Trustpilots forretningsmodel indebærer gratis og betalte services. Trustpilot er gratis tilgængeligt for alle. […] Virksomheder der ønsker at engagere sig mere med deres kunder og bruge Trustpilots værktøjer, kan købe en række services. […] Virksomheder, der begynder at invitere deres kunder til at skrive en anmeldelse, vil typisk se en stigning i antallet af anmeldelser, og de vil få et mere repræsentativt udsnit af kunderne til at anmelde dem.”

Læs hele Trustpilots svar på beskyldningerne om afpresning og snyd her.

Skriv et svar