Arkiver

Nyheder

Hvor er Danmark ved South by Southwest?

Fredag starter dette års South by Southwest. Hele verden samles om musik, film og teknologi, hvor de nyeste trends bliver vist frem. Men i år er Danmark nærmest ikke stede.

Festivalen tiltrækker folk fra hele verden. Tusinder af folk. Tusinder af musikere, kunstnere, filmskabere og iværksættere. For her kan man få et indblik i fremtidens medier og trends. Det er blevet in. Det er et af de steder, man skal være med – hvor man skal blive set – for at være en del af ‘the it crowd’. For South by Southwest er vokset år for år siden festivalen i Austin, Texas startede for 30 år siden. I år bliver konferencen åbnet af præsident Barack Obama, og det siger lidt om størrelsen.

Derfor er det selvfølgelig også attraktivt at være med. Især hvis man er et lille startup med store ambitioner. Eller et lille land med gode ideer. Men i år bliver Danmark til at overse. Den nordiske delegation, der også sidste år var taget samlet af sted, bliver nemlig i år helt uden danskere på nær et enkelt indslag. The Nordic Light House, der er paraplyen for de nordiske landes deltagelse ved dette års South by Southwest, forkortet SXSW, har godt nok et dansk flag på sit site. Men her er ingen danske startups og iværksættere. LEGO kommer. Og Dansk Design Center. Men fremmødet må siges at være fattigt.

South by Southwest er en international konference i Austin, Texas, der startede ud med fokus på musik og film, men de seneste 23 år også har omfattet en teknologidel – Interactive.
Dette års SXSW starter 11. marts med Interactive og fortsætter til 20.marts.

Pengene er derude

Men hvorfor er det så det? I Founders House i København lyder interessen ellers til at være der for SXSW. På Twitter har journalister og techmiljøet tweetet om Texas i flere uger. Danmark er endda på Silicon Valleys landkort. Men internationale konferencer er en dyr fornøjelse, lyder det fra jungletrommerne. For selvom der er støttepuljer, så er der begrænsninger, fortæller Nicolai Hellmann, chefkonsulent i Erhvervsstyrelsen.

”Her i Erhvervsstyrelsen har vi primært et nationalt sigte. Vi søger at styrke økosystemet i Danmark, og der er simpelthen ikke penge i Finansloven til at afsætte støttemidler til, at enkeltindivider kan rejse ud i verden og blive klogere eller eksponere sig selv,” fortæller han.

Fra 2016 og frem er finansieringsgrundlaget for støtte til iværksætteri blevet yderligere begrænset på Finansloven, siger Nicolai Hellmann, men han er heller ikke sikker på, at konferencer som South by Southwest er der, hvor det er smartest at lægge sine penge og sin tid som nystartet virksomhed.

”Konferencer som SLUSH, Web Summit og South by Southwest er naturligvis interessante for inkubationsmiljøet og business angels. De kan mødes og se de nyeste trends. Men som iværksætter bør man nok blive derhjemme og udvikle sin forretning frem for at rende til alle mulige konferencer,” siger han.

Det gælder også Erhvervsstyrelsens eventuelle egen deltagelse på større konferencer.

”Bare det at dukke op og vifte med flaget er lidt for ufokuseret. Jeg betvivler ikke, de nordiske lande har et formål med deres officielle deltagelse på årets SXSW, men hvis vi tog med bare for at tage med, dur det ikke,” siger Nicolai Hellmann.

Erhvervsstyrelsen er ofte at finde mere eller mindre uformelt på forskellige konferencer som eksempelvis Web Summit, men ikke SXSW. Nicolai Hellmann vil dog ikke afvise, Erhvervsstyrelsen i fremtiden vil hejse flaget på mere officiel vis på Web Summit, SXSW eller andre konferencer, hvis det har et specielt formål, som da styrelsen i 2014 deltog på Web Summit for at markedsføre Markedsmodningsfonden.

“Vi bliver bare nødt til at prioritere med de penge og den tid, vi har,” siger han.

Timingen for South by Southwest var ikke rigtig

Sidste år var Christian Vinther, Innovation Adviser hos SCALEit og Innovation Center Danmark med til South by Southwest. Men ikke i år. Det var dog ikke økonomien, der kom i vejen.

”Det er et spørgsmål om prioritering og timing. I år tog vi med til LAUNCH Conference, fordi der var præcis samme fokus som de virksomheder, vi arbejder med på SCALEit i år, og det blev afholdt her i San Franciso,” siger han og slår fast:

”Det er ikke fordi, vi ikke vil South by Southwest. Der var bare en anden konference, der passede 100 procent på, hvad SCALEit’s fokus er på.”

 

 South by Southwest er en 30 år gammel festival for fremtidens medier. Den første SXSW blev afholdt i marts 1987.
Der kom 700 gæster.
Siden er festivalen vokset fra 177 kunstnere, 15 paneler, workshops og session og 15 scener til 2266 kunstnere, 233 paneler, workshops og sessioner og 107 scener.
Nu er der langt over 80.000 gæster fra hele verden.

Men vi skal ikke være kede af, ikke at være med til South by Southwest i år, siger han. Selvom det er en stor konference, er det bare en ud af mange i USA. Og i hele verden. For ikke længe siden, havde Christian Vinther en kollega i både Chicago og Barcelona med en række virksomheder på tur.

”Vi har en række offentlige og private initiativer, og gennem Udenrigsministeriet har vi nogle dedikerede midler til konferencebesøg inden for alle mulige sektorer i hele verden,” fortæller Christian Vinther og fortsætter:

”Midler, der kan afsættes til en gruppe inden for samme industri, som de kan søge, så der er mulighed for at komme ud og promovere danske virksomheder. Hvis en gruppe virksomheder gerne vil til en given konference, kan det godt lade sig gøre.”

Selvfølgelig styrker det Danmark at være en del af et nordisk samarbejde, for ellers er det let at drukne som lille land i USA, siger Christian Vinther. I Silicon Valley arbejder de nordiske lande tæt sammen, og på Innovationscenteret gør de meget ud af at opfordre folk til at tage ud.

”Det er en vigtig del af udviklingen for en startup at komme ud af deres comfort zone og deltage, hvor tingene sker. Jeg støtter klart op om, at man tager ud og møder folk fra hele verdenen, men vi kan heller ikke rende til konferencer hver uge,” siger Christian Vinther.

Virksomhederne må også selv tage styringen

Det må de små virksomheder i høj grad selv afsætte ressourcer til – både tid og penge. Og selv afsøge de muligheder der findes, for der er ikke en stor centraliseret pulje til internationale konferencer. Det mener også Søren Friis Larsen, markedsdirektør hos Dansk Erhverv.

”Det er ikke sådan, at vi er imod, at man vil af sted og tager af sted til sådan en type konference som South by Southwest, men midlerne, der findes, kan bruges mere fornuftigt,” siger han og fortsætter:

”Vi anbefaler heller ikke, at man skal afsætte midler eller specielle puljer til at tage ud, da det kun vil komme få, enkelte iværksættere til gode. Det kommer til at virke, som om man sender enkeltpersoner af sted og ikke deler midlerne fornuftigt ud.”

Det er heller ikke puljer til at tage til internationale konferencer, iværksætterne efterspørger, er hans formodning. Det er derimod bedre rammevilkår. Og det mener også Alexander Ulrich, konsulent hos Dansk Industri.

”Regeringen har igangsat det, der hedder Denmark Bridge. Konkret skal det understøtte danske iværksættere i forhold til udenlandske kompetencer og kompetenceområder. Der kan det jo være oplagt at se på, om sådan en type konferencer skal indgå,” siger han.

For når Danmark ikke deltager på lige fod med andre nordiske lande, betyder det, at vi potentielt går glip af nogle muligheder.

”Det, vi potentielt set går glip af, er nogle internationale erfaringer. Det er klart, at når store miljøer samles, bliver der en større videns- og erfaringsudveksling,” siger Alexander Ulrich og uddyber:

”Om det skal være deltagelse i South by Southwest eller andre aktiviteter er op til en konkret vurdering af, hvor man bedst understøtter danske startups. Men det bør være et aktivt til- eller fravalg.”

1 kommentar

Skriv et svar