Det er simple, lækre og intuitive løsninger, der vinder markedsandele, siger Jonathan Løw, iværksætter, rådgiver, foredragsholder og blogger. ”Simplexity” er ifølge Jonathan Løw en målsætning, der er god at leve op til, når der udvikles inden for IoT.
IoT er i sig selv ikke noget vidundermiddel, med mindre vi evner at bruge relevante analyseværktøjer til at forstå de data, vi indsamler og efterfølgende formår at designe intelligente, simple og brugervenlige brugergrænseflader, produkter og services ud imod vores end-users.
Det mener Jonathan Løw, iværksætter, foredragsholder og rådgiver fra Listen Louder. Han understreger, at IoT teknologien skal bruges til at simplificere brugeroplevelser frem for at komplicere dem.
”Det er det, som jeg kalder Simplexity,” siger Jonathan Løw.
Gartner har i november 2015 opgjort, at man regner med, at 6,4 milliarder tilsluttede ting eller devices vil være i brug i hele verden i 2016, hvilket er en stigning på 30 pct. fra 2015. Gartner spår også, at antallet af tilsluttede devices vil nå 20,8 milliarder i 2020.
5,5 millioner nye devices vil komme til hver dag i 2016.
Forstyrrende og fornyende
Jonathan Løw ser ”disruption” som en markant trend i tiden, og her er IoT en drivende faktor.
”Disruption handler jo dybest set om at nedbryde eksisterende branchers typiske forretningsmodeller og logikker igennem innovation af nye produkter og services. Når det gælder IoT, findes der flere sektorer, som utvivlsomt vil blive disrupted på sigt. Én af sektorerne er sundhedsområdet, hvor wi-fi-teknologien i forvejen har bidraget til at indsamle og analysere data hurtigere og mere præcist igennem de forskellige værktøjer og devices, personalet anvender. I fremtiden kommer vi til at se stadigt flere ‘wearables’ på patienterne, så lægerne på denne måde nemmere kan monitorere helbredet,” siger Jonathan Løw.
Et andet eksempel er detail-verdenen, hvor ting som RFID-tags med videre kan hjælpe detailvirksomhederne massivt.
”En undersøgelse fra Auburn University peger således på, at detailvirksomhederne kan forvente 99 procent nøjagtighed i forhold til deres lagerstatus, 50 procent reduktion i deres ”udsolgte”-produkter, 70 procent reduktion i svind og en forøgelse af salget på i gennemsnit 2-7 procent,” forklarer han.
IoT og iværksætteri
Jonathan Løw står selv bag flere iværksættervirksomheder, og han var blandt andet medstifter af ”Sprout”. Derfor kender han rutinen ved at være iværksætter og ser mange muligheder for iværksættervirksomheder inden for IoT.
”Men man skal gøre sig klart, at IoT nok ikke kommer til at slå igennem big-time inden for B2C området i første omgang. Her tænker jeg på løsninger målrettet forbrugerne. Jeg vil se på B2B sektorerne først. Det skyldes, at vi som private forbrugere endnu ikke er klar til det arbejde, det trods alt kræver at have IoT-enheder over det hele. Det kommer til at tage både tid og tilvænning.”
Ifølge et nyligt offentliggjort rundspørge fra Gartner blandt deres ”Gartner Research Circle Members” bruger eller planlægger 43 procent af virksomhederne at indføre IoT i løbet af 2016.
Dog er det kun 29 procent af respondenterne, der allerede har implementeret IoT. 14 procent planlægger at indføre IoT i de kommende 12 måneder, og yderligere 21 procent planlægger se på det efter 2016.
”Derfor anbefaler jeg iværksættere at fokusere på virksomheder, der i forvejen har fokus på deres IT-sikkerhed og dermed ikke vil have de store problemer med mange trådløse signaler og at udbygge den nødvendige infrastruktur og så videre”
Kom i gang
Mirko Alexander Presser, specialist og Internet of Things Ekspert, Alexandra Instituttet, udtalte den 9. marts til Trendsonline.dk, at danske virksomheder er 2-3 år bagud med at bruge og implementere IoT, hvilket kan være svært at indhente.
”Det drejer sig om at have opdyrket en kultur og en organisation, der tænker i IoT, og der får vi svært ved at indhente det tabte i forhold til andre lande,” sagde Mirko Alexander Presser.
Jonathan Løw er enig med Mirko Alexander Presser i, at der skal opdyrkes en bestemt kultur og forståelse for IoT.
”Derfor skal de etablerede virksomheder sikre, at de nødvendige kompetencer er til stede. Det vil sige, at man skal have medarbejdere, som har en forståelse for, hvorledes IoT potentielt set kan være med til at revolutionere både éns organisation, produkter og forretningsmodel. Det kræver altså et opgør med grundtankerne og en innovationskultur for at udnytte IoT fuldt ud,” siger han.
Jonathan Løw ser samtidig de store, etablerede virksomheders akilleshæl som en chance for iværksættere og freelance-udviklere inden for IoT:
”Måske er det netop her, hvor iværksættere kan have en fordel, fordi de bygger de nye virksomheder ud fra denne tilgang frem for først at skulle integrere den, når man er blevet en tung og lettere klodset kæmpe.”
Læs også: Danmark er bagud med brug af IoT
1 kommentar