De fikser veje i Uganda og vinder priser i Europa. Mobilized Construction har gentænkt vedligehold af infrastruktur.
Det danske startup Mobilized Construction er igen blevet hædret for deres innovative tilgang til et ellers meget klassisk håndværk – infrastruktur.
Startuppet vandt i slutningen af januar prisen som årets sociale startup ved Venture Cup i København og i sidste uge, vandt de Global Student Entrepreneurship Awards i Berlin. Det betyder, at de er videre til finalen i Bangkok, hvor præmien er på 150.000 kroner.
Mobilized Construction vil gentænke vedligehold af infrastruktur og gennem dette styrke individer. De ansætter nemlig lokale til at fikse de vejproblemer, de finder og analyserer rundt omkring i hele verden. Deres fokus er jordveje, som udgør 75 procent af den sydlige halvkugles vejnet og som er en stor forhindring for at opnå Verdensbankens og FNs Sustainable Development Goals.
”Vores manuelle metode betyder, at vi skærer en af de største udgifter væk ved at ansætte lokal arbejdskraft. Vores platform hjælper os både med at organisere arbejdskraften og monitorere. De ansatte får en basal uddannelse i jordvejsvedligeholdelse og deres løn bliver udregnet som en funktion af deres evne til at forbedre vejenes tilstand,” fortæller Thomas Zilen Kjær, CTO hos Mobilized Construction.
Big data og manuelt arbejde
Virksomheden måler den gennemsnitlige fart på vejene, som en indikator for vejenes tilstand. Hvis farten på en vej gennemsnitligt er 35 kilometer i timen, men burde ligge omkring 70 kilometer, bliver vejen markeret som havende et stort behov for renovering, fortæller Thomas Zilen Kjær. Efter en analyse af vejenes tilstand, sender de en sms ud til de ansatte.
”Den manuelle udførelse af arbejdet er ganske simpel. Den foregår med hakke og skovl på gammeldags manér,” fortæller han.
Virksomheden er baseret i Danmark, men deres pilotprojekt er placeret i Uganda. Det har ifølge Thomas Zilen Kjær vist, at de kan levere en ”complete regravelling” altså en hel fornyelse af vejens tilstand for en tiendedel af prisen, som Verdensbanken normalt betaler per kilometer og lave ”spot maintenance” ned til en syvendedel af den nuværende pris.
”Der er stadig meget, vi skal have testet og forbedret, men vi kan forhåbentligt udvide vores operation i Uganda til sommer eller sætte et pilotprojekt op i et andet udviklingsland,” siger Thomas Zilen Kjær.