Det danske startup Gomore er mest kendt for samkørsel og udlejning af privatbiler. Men nu udvider de horisonten og åbner op for at virksomheder nu også kan leje sig ind på de private biler.
Planerne for udvidelserne har været et halvt år undervejs, men siden i torsdags har tiltaget været en realitet. Rasmus Carlsen, Kommerciel Direktør i Gomore, fortæller, at det indtil videre ikke har været en mulighed på grund af forsikringsbetingelser, men nu er konceptet klar til at tage livtag med de større kommercielle udlejningsfirmaer, såsom Europcar og Hertz.
“Indtil nu har vores forsikringsbetingelser ikke tilladt erhvervskørsel. Nu åbner vi for, at danske virksomheder også kan tage del i deleøkonomien ved at gøre brug af de mange tusinde private, der udlejer deres bil på GoMore,” udtaler Rasmus Carlsen til Finans.
Faktisk forventer Gomore, at erhvervskørslen fremover kommer til at stå for en femtedel af deres samlede biludlejning. Han fortæller dog også, at vognmandskørsel og godstransport ikke er en del af konceptet. Så der er altså ingen grund til at frygte, at din lille Peugeot 206 bliver brugt til at fragte en halv palle rødvin.
Gomore forventer overvejende at det nye, bredere koncept vil tiltale mindre og mellemstore virksomheder, der ikke i forvejen har faste lejeaftaler med de etablerede udlejningsfirmaer. Gomore dækker store dele af Europa, men indtil videre gælder erhvervskørslen kun på til det danske marked.
“Vi bruger Danmark som et testland, men er klar til at rulle det ud på alle vores markeder, hvis det bliver en succes,” fortæller han.
Geert Laier Christensen, underdirektør hos Dansk Erhverv, kan godt se, at Gomore kan komme ind på markedet som en potentiel konkurrent til de etablerede udlejningsfirmaer, fortæller han til Finans.dk, men han mener også, at samkørselsplatformen kan være en kilde til inspiration for markedet.
“De fordele, som privatpersoner oplever ved deleøkonomiske koncepter, vil der muligvis også være for virksomheder. Vores grundlæggende holdning er, at nye aktører skal bydes velkommen, men at man skal sikre lige og fair konkurrencevilkår,” fortæller han.