Det nye initiativ DenmarkBridge skal styrke broen mellem dansk erhvervsliv og Silicon Valley. DenmarkBridge støttes af en lang række større danske virksomheder og har til formål at fremme danske virksomheders interesser i Silicon Valley samt hente ny viden til Danmark, der skal styrke danske virksomheders position internationalt.
Silicon Valley i Californien er tidens ubestridte epicenter for udvikling af nye teknologier og vækstorienterede forretningsmodeller. Det er derfor vigtigt for dansk erhvervsliv at følge med i udviklingen netop her – så vi selv kan være med til at præge udviklingen, skriver Erhvervs- og Vækstministeriet i en pressemeddelelse. Det nye initiativ DenmarkBridge skal styrke broen mellem dansk erhvervsliv og udviklingen i Silicon Valley.
“Det er regeringens mål at få flere danske virksomheder til at vokse sig så store, at de for alvor kan begå sig på det globale marked. DenmarkBridge bidrager hertil ved at skabe en bro mellem dansk erhvervsliv, danske iværksættere og iværksættere og investorer i Californiens Silicon Valley. På den måde får de danske iværksættere og virksomheder bedre adgang til kapital og ikke mindst de kompetencer, der findes i Silicon Valley,” udtaler Erhvervs- og Vækstminister, Troels Lund Poulsen.
DenmarkBridge skal sikre danske virksomheder og iværksættere bedre adgang til viden, netværk og kapital i Silicon Valley, skriver Erhvervs- og Vækstministeriet i en pressemeddelelse. Det nye initiativ, DenmarkBridge, der tilbyder medlemskab til alle danske virksomheder og organisationer, er blevet stablet på benene ved hjælp af samarbejde mellem A.P. Møller – Mærsk, Danske Bank, Dansk Industri, LEGO, Vækstfonden samt Erhvervs- og Vækstministeriet, Udenrigsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Initiativet DenmarkBridge vil samle en række danske virksomheder med interesse for teknologiudviklingen og de muligheder, det giver for virksomheders forretningsudvikling og vækst. Konkret vil DenmarkBridge afvikle forskellige typer af aktiviteter på begge sider af Atlanten, der giver medlemmerne mulighed for at nytænke forretningsmodeller, sammentænke værdikæder og udnytte forretningskritisk teknologi med ligesindede på den anden side af Atlanten.
“Vi kan lære en masse fra Silicon Valley om at bygge et sammenhængende økosystem for udvikling af ny teknologi og aggressive forretningsstrategier i nye og eksisterende virksomheder. I deres kultur og DNA ligger en stærk vilje og evne til at bygge virksomheder, der hurtigt vokser sig store og erobrer verden. Det er denne kultur og DNA, vi skal arbejde mere på i Danmark,” lyder det afslutningvis fra Direktør i Vækstfonden, Christian Motzfeldt.