Det danske startup Washa har den senere tid fokuseret på den del af deres forretning, som foregår B2B. Her er der nemlig rigtig mange fordele at hente, både for kunderne og for startuppet.
Du kender dem højest sandsynligt allerede. Startuppet der pitchede sig til 1,5 millioner kroner på landsdækkende tv, da Løvens Hule sidste efterår rullede over skærmen. Siden deres tv-optræden, hvor det også lykkedes dem at få Christian Stadil, Tommy Ahlers og Jesper Buch til at lægge lidt af deres sparsomme tid i startuppet, er det gået rigtig stærkt.
Startuppet har lagt en del fokus over på virksomheder som kunder og så er de lige på trapperne med en helt ny hjemmeside, som skal gøre det meget mere brugervenligt at oprette sig som kunde hos Washa.
Læs mere: Løve-pitch gav pote for Washa
Virksomhedsaftaler minimerer omkostninger
Oprindeligt hentede Washa vasketøj hos private, kørte det til rens og leverede det tilbage igen inden for 48 timer. De opdagede hurtigt, at private gerne vil have afhentet og leveret deres tøj tidligt om morgenen inden arbejdsdagen begynder eller sidst på eftermiddagen og først på aftenen, når de har fået fri igen. Det gav et stort gab i opgaverne midt på dagen, hvor der ikke var så travlt.
Så opstod ideen. Hvorfor ikke tage rensetøjet med på arbejde? Der er adskillige virksomheder, som enten kræver, at de ansatte bærer uniform eller har en form for ‘dress code’, som eksempelvis jakkesæt og skjorte. Washa begyndte at tilbyde, at medarbejderne kunne aflevere og hente deres arbejdstøj til rens på arbejdspladsen.
“Vores omkostninger bliver minimeret med virksomhedsaftalerne. Hos de private kunder kører vi rigtigt meget rundt for at hente små mængder vasketøj. Det gør vi selvfølgelig gerne. Men med virksomhedsaftalerne kan vi udnytte hele arbejdsdagen med minimale omkostninger, fordi vi kan køre ét sted hen og hente rigtig meget tøj til rens,” fortæller Frederik Zacchi, der er marketing- og kommunikationsmedarbejder hos Washa.
I dag tæller Washas kunder store virksomheder som Danske Bank og Microsoft.
Læs mere: Onboarding: Vaskerier var skeptiske over for Washa i starten
Store kunder giver mere prisfleksibilitet
Frederik Zacchi fortæller også, at startuppet har valgt ikke at lave kontrakter med virksomhederne.
“Vi skal jo kunne holde på vores kunder, fordi vi leverer en god service i høj kvalitet, som vores kunder er glade for. Ikke fordi vi har bundet dem til en tre års kontrakt,” som han udtrykker det.
I stedet holder Washa på virksomhedskunderne blandt andet ved at give dem deres helt egen underside på Washa.dk. Den er kun tilgængelig for virksomheden og dens medarbejdere og guider dem igennem at oprette en bruger. Her får medarbejderen også information omkring Washas service og eksempelvis hvornår der er afhentning og leverering på deres arbejdsplads.
Frederik Zacchi forklarer at de større kunder – virksomheder som Microsoft for eksempel, der har over 900 medarbejdere, giver startuppet mulighed for at lempe lidt på priserne, og på den måde fastholde kunden.
“Vi skal jo også tjene penge, men de store kunder minimerer vores omkostninger, så vi har mulighed for at lave en fordelagtig aftale for kunden også. På den måde kommer rens af et jakkesæt måske helt ned på cirka 120 kroner, hvor et renseri måske tager 150-160 kroner. Så det er en rigtig god handel for kunden og vi kan gøre det, fordi vi henter så meget tøj det samme sted,” forklarer Frederik Zacchi.
Derudover er Washa indtil videre det eneste online renseri, der også tilbyder online betaling. Det sparer regnskabsafdelingen for en del rod med betalingerne.