I en tid hvor vi vælger alting selv og alting er skræddersyet efter netop dine behov, er der en sektor, som halter bagefter, velgørenhedsorganisationerne. Det ændrer det danske startup Charii nu på.
Vores samfund bliver mere og mere tilpasset den enkeltes behov. Vi er ikke længere tilfredse med den store tv-pakke, vi vil selv vælge hvilke kanaler, vi vil have og ikke have. Allerhelst vil vi vælge nøjagtigt, hvilke tv-programmer vi vil se og hvornår vi vil se dem.
Fænomener som Netflix, webshopping og privat biludlejning gør det nemmere end nogensinde før at skræddersy en hverdag, hvor det aldrig er nødvendigt at tilpasse sig ydre omstændigheder, som programplanlægningen på tv, togafgange og butikkernes lukketid.
Men vores måde at tænke velgørenhed på halter bagefter i forhold til denne udvikling. Her skal man stadig ofte binde sig til et abonnement med et fast beløb, som du heller ikke selv kan bestemme. Bliver det helt vildt, kan du give en skilling, når organisationerne banker på din dør et par gange om året. Du kan også lade dig rive med, når de landsdækkende tv-kanaler slår store shows op og rammer dig lige i den dårlige samvittighed med konstante billeder af små børn med udspilede maver, men uden forældre.
-Det vil Charii lave om på.
Magten tilbage til den glade giver
Daniel Bach er medstifter af Charii. Han forklarer, at den primære ide med startuppet er at give velgørenhed tilbage til giveren.
“Det kan ikke være meningen, at det skal være så besværligt at gøre en god gerning. Hos Charii tager vi udgangspunkt i dig og mig og skaber en platform, hvor velgørenhed er på giverens præmisser,” uddyber han.
Ifølge Daniel Bach skal platformen gøre det hurtigt og enkelt at finde en organisation eller et specifikt projekt, man som giver har lyst til at støtte. Derudover kan man selv vælge det beløb, man gerne vil give og man kan vælge, om det er et engangsbeløb eller en månedlig donation. Det åbner for muligheden for at den 200-kroneseddel, du har afsat i dit budget hver måned til velgørende formål kan fordeles på flere forskellige organisationer og projekter.
Sålunde kan du altså skræddersy din velgørenhed, på samme vis som dit tv-forbrug og din shopping. Præcis som det sig hør og bør for en ægte ‘millennial’.
Læs også: Goldman Sachs: Millennials vil omforme fremtidens økonomi
Der er dog også en dybere mening med Charii end vores individuelle trang til skræddersyede løsninger. Det forklarer Daniel Bach:
“Det Charii også er med til at sikre, er at fokus bliver holdt på den sag, du støtter. Når vi ser de store landsindsamlinger, bliver fokus meget ofte pengene. Alle kan huske, at vi samlede flere penge ind end nogensinde, men mange glemmer hurtigt, hvorfor vi gjorde det. På vores platform kommer sagen i fokus – det er sådan set ligemeget, hvor meget du har doneret, det vigtige er, hvad du har doneret til,” siger han og tilføjer:
“Der er i øvrigt umuligt for andre, at se hvor meget du donerer på sitet, men alle kan se, hvad du donerer til.”
Goodwill og holdånd for virksomheder
Friheden og fleksibiliteten, som Charii tilbyder er på ingen måde forbeholdt enkeltpersoner. Det er også en glimrende løsning for virksomheder, som har lyst til at markedsføre sig, på den goodwill, der følger med donationerne til velgørenhed.
“I tv-indsamlingerne skal der mindst 10.000 kroner til, før din virksomheds navn kommer frem på skærmen hjemme i stuerne. Charii åbner op for, at denne del af din CSR-strategi kan klares for et mindre beløb, som virksomheden selv styrer. Her kan du i princippet få samme goodwill for 500 kroner,” forklarer Daniel Bach.
Han fortæller også, at virksomhederne for eksempel deler deres velgørenhedsbudget ud mellem de ansatte – lad os sige det er 5000 kroner til 10 ansatte. Hver ansat kan så bruger deres 500 kroner på den organisation eller det projekt, der ligger deres hjerte nært.
“Det er en super god måde at bygge en holdånd op på. Det giver noget at snakke om hen over frokost-bordet og det gør medarbejderne stolte af at arbejde for din virksomhed,” fortæller Daniel Bach.
Charii giver mulighed for at følge det projekt, du eller din virksomhed har støttet. Har du eksempelvis støttet et skolebyggeri i Kenya, kan du følge med på Charii.com, for at se hvor langt indsamlingen og byggeriet er nået.