Forandringens vinde blæser over alt fra markedsføring til måden, vi bruger vores smartphones på. Mobility bliver større og større, og det er ikke længere nok for virksomheder blot at skalere de sædvanlige webpages ned til et mobil format, lyder det fra Head of Product Marketing for Mobile Solutions ved Adobe, Ray Pun. Han giver også sit bud på fremtidens mobile tendenser og udfordringer.
I løbet af sidste år steg smartphone-trafikken i gennemsnit med 36 procent, men det betyder ikke, at vi holder os loyalt til telefonen, når vi browser, streamer og handler online. For en dårlig online-oplevelse får os lynhurtigt til at smutte videre. En ny europæisk undersøgelse fra Adobe viser, at 85 procent af os skifter mellem forskellige enheder, når vi er online – for eksempel fra smartphone til tablet, PC eller alternativt til en anden virksomheds mobile løsning.
Det mobile format udfordrer mange, fortæller Head of Product Marketing for Mobile Solutions ved Adobe, Ray Pun.
“Over de sidste fem år er kunderne modnet meget i forhold til det mobile format, mens mange virksomheder og brands stadig er i gang med at finde ud af, hvad de egentlig laver – og ikke nødvendigvis er opmærksomme på, hvor vigtigt det er at optimere deres digitale løsninger til mobilformatet,” forklarer Ray Pun, der dog pointerer, at det er vigtigt for hovedparten af alle virksomheder både at investere i mobil-apps og i deres eksisterende webpages.
De mest loyale kunder bruger virksomheders apps, men det er vigtigt også tænke på de andre kunder.
“Mange virksomheder forsøger stadig at proppe deres webpages ned i mobilplatforme, og nu opdager en stor del af dem, at det ikke fungerer optimalt,” siger Ray Pun.
Der er mange aspekter af kommunikationen, der skal ændres og tilpasses til det mobile format, hvis det skal fungere flydende og let for brugerne. Et af de oversete områder er for eksempel sproget, forklarer Ray Pun. Tekster skal gøres markant kortere, og det skal sættes op på en simpel og let tilgængelig måde. Og så skal platformen naturligvis reagere hurtigt, layoutet skal være i orden og tilpasset en lille skærm.
“Det skal fungere hurtigt, være responsivt og kontekstuelt. Det duer ikke med langsom loadingtid, og de mobile platforme skal være tilpasset forskellige devices,” slår Ray Pun fast.
Mobile tendenser
Måden, vi bruger vores smartphones på i dag, er, ifølge Ray Pun, særligt interessant fra et markedsføringsperspektiv. Han fremhæver Major League Baseball i USA som et eksempel på, hvordan publikum til de store sportsbegivenheder interagerer med hinanden og med brands undervejs i kampene. Er der eksempelvis stille perioder i de kampe, som de selv er tilskuere til, bruger en stor del af publikum tiden på at tjekke resultater fra andre kampe, være på sociale medier eller på at gense store øjeblikke fra tidligere.
“I dag er der sat ‘geo-fences’ op omkring mange store stadioner i USA, der kan interagere med publikums smartphones. Det giver dem helt nye muligheder for at bruge videoformater, transmittere højdepunkter fra kampen, sende gode tilbud ud til brugerne af deres app og meget andet. Pludselig mødes den fysiske og den digitale virkelighed til de store kampe. Og den trends fortsætter med at vokse,” forudser Ray Pun.
Der er også nye teknologiske muligheder i vente. Eksempelvis bliver det nu muligt at deeplinke ind til specifikke dele af en app – både fra push notifikationer direkte på telefonen eller fra eksempelvis nyhedsbreve.
”Brands skal i dag være totalt fokuserede på at give deres kunder en personaliseret og brugervenlig oplevelse, uanset om det er på en app, på et website eller i den fysiske butik. Forbrugerne har tårnhøje krav og en meget lille tålmodighed, fordi mængden af informationer og muligheder er enorm. De brands, der klarer udfordringen, kan udråbe sig selv til at være ’experience business’, hvor det primære formål er at sikre en engagerende brugeroplevelse,” siger Nordisk Kommunikationschef i Adobe, Jes Schyum.
App-blindhed og beskyttelse af brugernes privatliv
Der findes apps for alt lige fra lydbøger og musiktjenester til koncertbilletter og aviser – er vi ved at blinde overfor dem? Drukner vi i budskaber fra virksomheder, der alle synes, at vi skal hente netop deres app ned og interagere med den i vores hverdag? Ray Pun mener ikke, at vi helt er nået dertil endnu.
“Selvfølgelig skal der være en god grund til at få kunderne til at downloade og bruge en app. Man skal ikke bare lave en app uden grund. Men i dag findes der mange sofistikerede marketingsmennesker, der har rigtigt gode ideer til, hvordan man kan få sine kunder til at downloade apps – og bruge dem til at give kunderne en god oplevelse,” smiler Ray Pun og filosoferer:
“Men måske byder fremtiden på en sammensmeltning af apps, så smartphone-brugere kan vælge ‘Hotel’, ‘Fly’, ‘Nyheder’ eller lignende og så finde alle deres foretrukne under en bredere paraply. Men det kræver et enormt samarbejde mellem virksomheder og brands, før det kan blive til virkelighed. Lige nu er de fleste blot optaget af at få deres egne apps til at fungere.”
En anden stor udfordring for digital markedsføring i det hele taget ligger i problematikken omkring privatliv og dataindsamling.
“Om to år fra nu af kommer der en ny politik om beskyttelse af data i EU, der gør det markant sværere at få lov til at indsamle oplysninger, som vi gør nu. Vi er nødt til at blive knyttet endnu tættere sammen med kunderne i fremtiden, da vi kommer til at skulle indhente langt flere tilladelser end nu. Så det er helt basalt lige nu, at vi skal udforske mulighederne for personlig, målrettet digital marketing,” lyder det fra Executive Vice President & CTO i Adobe, Abhay Parasnis.
Se videoen hvor Adobe præsenterer nogle af fremtidens muligheder for smartphones og digital markedsføring på mobile devices.
Adobe Summit i London – 5.000 deltagere fra hele verden
Adobe Summit 2016, der fandt sted i London i sidste uge under hovedtemaet Experience Business, er en af verdens førende konferencer for digital markedsføring. Konferencen fokuserer på de nyeste forbrugertendenser og præsenterer desuden en række produktnyheder fra Adobe, der kan hjælpe virksomheder med at blive endnu mere kundecentriske.