Ubers navn dukker i tiden op mange steder. Mest af alt dukker Uber op i kontroversielle sammenhænge som brud på overenskomster eller udelukkelse fra svenske til canadiske markeder. I tirsdags gjorde Uber sig så bemærket igen – denne gang ved et alternativt pitch-koncept.
Kl. er 16.30 og Jakob Mikkel Hansen bliver hentet på Holmen, og er klar til den første tur som investor i Ubers nye tiltag UberPITCH. Turen går til Njalsgade, hvor den første iværksætter sætter sig ind og pitcher sin ide – 15 min senere afleverer taxaen iværksætteren på Njalsgade og er klar til næste tur.
UberPITCH er en pan-europæisk udfordring, der herhjemme giver iværksættere muligheden for at komme på en 15 min køretur rundt i indre København, mens de pitcher deres idé for udvalgte investorer. Uber vil fremme innovationen i de lokale startups ved at give dem mulighed for at finde ud af, hvordan deres virksomheder vækster. De tre investorer var: Jakob Mikkel Hansen fra HippoCorn, serie-iværksætter Martin Thorborg, og Bjarke Staun-Olsen, Investor fra Creandum.
UberPITCH skal styrke iværksættermiljøet i Danmark og give de tidlige startups mulighed for at få den hjælp, de behøver ved at give dem mulighed for at pitche deres ideer for relevante investorer på utraditionelle måder
”Hver dag forbinder Uber millioner af mennesker og hjælper dem med at komme rundt i deres byer. Det er i de byer, vi arbejder, investerer og bor, og vi ved, at der hersker en stor iværksætterånd i hele Europa. Iværksættere må ikke være bange for at pitche deres idéer – du bliver nødt til at tale med enhver, der er villig til at lytte til, hvad du har gang i – og vi håber, UberPITCH vil skabe nogle unikke muligheder” siger Travis Kalanick, CEO i Uber.
Utraditionel tilgang skal bygge bro
Jakob Mikkel Hansen arbejder til dagligt med at investere, og han hjælper startups i gang med deres ideer. I HippoCorn har de især fokus på at gøre de danske virksomheder globale fra dag ét ved at sætte dem sammen med internationale forretningsfolk. Han vil gerne rådgive iværksættere om, hvordan de kommer videre med deres ide.
”Jeg er med i UberPITCH, fordi det er et fedt set-up. Det er en spændende måde at møde folk på, fordi det er så uformelt og utraditionelt. Og så er det jo altid rart, hvis man kan give folk råd om, hvordan de kommer videre med deres løsning. Der var mange gode pitches og ideer på alle stadier. Jeg var meget imponeret over niveauet.” forklarer Jakob Mikkel Hansen, Managing Partner i HippoCorn.co
Uber håber, at de med deres nye utraditionelle tilgang kan bringe iværksættere og investorer tættere på hinanden.
”UberPITCH handler om at bringe erfarne entreprenører og investorer fra venture fonde sammen med entreprenører. Det skal ske ved et tryk på en knap, og vi tror på, at bagsædet af en bil skaber rammerne for et trygt og fortroligt miljø til netop dette.” Carl Edvard Endresen, General Manager for Uber Danmark.
Der har været stor opbakning til og interesse for projektet. Så selvom det var meningen, at det kun skulle gøres en enkelt gang, så vil Carl Edvard Endresen ikke afvise, at succesen gentages:
“Der var flere hundrede idéer der blev sendt ind til UberPITCH i København — hvilket var markant højere end de andre nordiske hovedstader. Desværre var det ikke alle der fik mulighed for at pitche til en af de 3 investorer, men dem der var heldige fik værdifuld feedback på deres ideer/virksomheder.”
På spørgsmålet om hvor mange der steg ud af bilen med en investering eller visitkort siger han:
“Det er for tidligt at sige, om nogle af de pitches der var, kommer til at lede til investeringer, men vi ved, at flere af de håbefulde iværksættere efterfølgende har forsat dialogen med investorerne.”
UberPITCH kort fortalt
Inden dagen for UberPITCH skal du downloade Uber-app’en og oprette en konto. Så skal du indsende din pitch senest dagen før, og bliver din ide udvalgt, vil du få besked om, hvordan du aktiverer din deltagelse i UberPITCH.
• På selve dagen, skal du anmode om en UberPITCH tur med besked om opsamlingssted.
• På opsamlingsstedet bliver du hentet af en Uber-bil, hvor der sidder en investor på bagsædet klar til at høre din pitch.
• Du får 7 minutter til at pitche din ide – derefter er der 7 minutter til feedback og spørgsmål.
• Når turen er slut, vil du blive sat af på dit opsamlingssted – forhåbentlig en kontakt og måske en investering rigere.