I Probitas arbejder de for at give tilbage. Både til startup-miljøet, men også til samfundet. Derfor er social ansvarlighed blevet en grundsten i virksomheden.
Indrømmet; socialt ansvar og bæredygtighed er efterhånden blevet en paraply, der dækker begreber og tolkninger, der kan få selv samme begreb til at klinge hult. For mindre virksomheder, der gerne ”vil tage ansvar”, som det hedder sig i bred forstand, kan det virke komplekst og til tider omsonst at forholde sig til udfordringer som klima, menneskerettigheder eller korruption.
For hvor starter man, og skal man lave en strategi for ens egen indsats, så det er beviseligt, at man kerer sig om sine omgivelser? Og har det en værdi for virksomheden i den sidste ende?
En dansk startup har skabt en donationsplatform, hvor virksomheder og privatpersoner kan støtte projekter og NGOer efter eget valg. Startuppet hedder Charii. Deres platform Charii.com er blevet en del af Probitas DNA, og derfor har de en virksomhedsprofil.
En del af DNA’en i Probitas
”Vi gør det nemmere for andre at være iværksættere. Vi hjælper med at sætte ord på, hvilke udfordringer den enkelte står med, og herefter arbejder vi løsningsorienteret og målrettet med at komme problemer til livs og lære af udfordringer.”
Sådan beskriver René Kok Lyskjær målet med hans rådgivningsvirksomhed, Probitas, som han stiftede sammen med sin kone Trine Kok i 2014. De beskriver selv deres roller som henholdsvis ’Mulighedsskaber’ og ’Online Pedel’. Men efter de har assisteret iværksættere i bogføring, forretningsudvikling og sociale medier, er der et essentielt trin, inden de noterer omsætningen i bankbogen.
”Vi har et grundprincip om, at vi gerne vil donere en procentdel af vores månedlige omsætning. Vi synes, det er spændende at sige til vores kunder, når vi får en ny kunde, at en del af prisen bliver doneret til et velgørende formål. De betaler det fulde beløb, men vi donerer et beløb på deres vegne. Det er kendetegnende for den måde, vi driver forretning på. Vi vil gerne kunne bidrage til at hjælpe både med det arbejde, vi udfører, men også gennem vores mindset,” forklarer Trine og bliver suppleret af sin ægtefælle:
”Det giver os en social profil, som vi gerne ville have helt fra start af, fordi det stemmer overens med de værdier, vi gerne vil drive virksomheden frem med. Vi har fra start af skrevet ind i vores papirer, at vi vil føre penge videre til socialt formål.”
Ikke for vores blå øjnes skyld
At virksomhedens kerneværdier bliver en del af forretningsmodellen, er ifølge Luisa Murphy, forskningsassistent på Copenhagen Business Schools afdeling for Interkulturel Kommunikation og Ledelse, afgørende for, hvorvidt virksomheden er succesfuld i sine bestræbelser på at være en ansvarlig aktør.
”Virksomhedens leder spiller ofte en vital rolle, idet CSR er et meget personligt og familie-orienteret engagement. Ved at gå forrest på socialt ansvar, kan SMV’er åbne veje, som de ikke kunne få adgang til eller forestille sig før. Disse veje kan eksempelvis være positivt omdømme eller at få vigtige input til SMV’ets forretningssucces.”
Spørger man René, hvorfor deres gerninger er værdifulde for virksomheden, er det ikke, fordi han føler sig charmeret af den barmhjertige samaritaner eller slår ind på omdømmets veje. Han er dog ikke afvisende over for at høste frugterne, hvis det kan være med til at skabe loyale kunder.
”Jeg er blevet kaldt en moderne hippie. Vores initiativ er umiddelbart, og der er ikke nogen bagtanke. Det har intet med branding eller CSR at gøre, men fordi vi gerne vil. Som rådgivningsvirksomhed i vores størrelse er det i lige så høj grad vores personlighed og værdier, kunden køber ind i, og de skal kunne se sig selv i os. Derfor er det heller ikke noget, vi skilter med, men det har vi overvejet at gøre nu, fordi det er kendetegnende for os og vores værdi. Nogle gange bliver vi nødt til at sætte konkret handling på vores ord, og det er nogle gange i kroner og ører.”
Trine nikker genkendende og uddyber:
”Vi har set muligheden for at give vores kunder en donation i stedet for en rabat, så vi kan skabe en fælles værdi. Det er da helt klart, at det også skaber et stærkere link til vores kunder.”
Inspiration og indflydelse
I dag benytter parret donationsplatformen Charii.com, hvor de har deres egen virksomhedsprofil. Her kan de selv vælge hvilke raslebøsser, de vil spæde til i. For parret er det altså langt fra fremmed at yde en økonomisk håndsrækning til gode formål. I fremtiden vil de også engagere sig i en mere fysisk forstand.
“Ved Charii får vi en fleksibilitet over for vores kunder, så de kan støtte de formål, de brænder for. Derudover kan Trine og jeg gøre det i fællesskab og fordele vores omsætning i tråd med vores værdier og sager, vi brænder for. Vi har ikke nogen forkromet strategi, der skal bære vores indsats frem. Men det her setup fungerer godt for os på nuværende tidspunkt. På længere sigt har jeg en ambition om at etablere et iværksætterforløb for flygtninge, der kommer til landet,” forklarer René.
At det ligger dem begge nært at søge indflydelse gennem socialt ansvar kommer også til udtryk gennem Trines anden virksomhed. Her arbejder hun med kunsthåndværk og har gjort sig nogle tanker om, hvordan hun kan bidrage på længere sigt.
“Jeg undersøger i øjeblikket, om jeg kan ansætte en praktikant med flygtningebaggrund, fordi jeg føler, at det at mødes om et håndværk er effektivt for at nedbryde barrierer mellem mennesker. Vi kan arbejde ved siden af hinanden og med det samme håndværk, uden vi behøver tale sammen eller gennem en tolk. Det, tror jeg, er værdifuldt, inden de kommer ud på arbejdsmarkedet,” siger hun.