Arkiver

LogistikNyheder

PostNord får logistisk hjælp af Thinkubator-startups

Som en del af accelaratorprogrammet Thinkubator, afholdt PostNord intet mindre end to case competitions for de ti deltagende startups. Det handlede om at komme med nytænkende ideer til PostNords logistik.

Mængden af breve styrtdykker, mens pakkeposten og levering af alt fra sko til fødevarer er eksploderet de seneste år. Der er brug for nytænkning i postvæsenet. Derfor er det især interessant for virksomheder som PostNord at komme tættere på de innovative, danske startups.

Som en af partnerne bag Thinkubators forårsprogram for 2016, afholdt PostNord i den forbindelse to case competitions, med det formål at komme tættere på startupverdenen, samt opnå unik sparring med de deltagende startups.

Thinkubator gik i gang i april, og er et program, som løber over en periode på ti uger og har til huse i DARE2Mansion i København. For PostNord er mødet mellem dem og de deltagende startups en god mulighed for at finde ud af, hvor meget de hver især kan tilbyde hinanden.

”Vi vil gerne tættere på den verden, startups opererer i – hvad er deres udfordringer, deres ønsker, deres ideer. Målet er både at synliggøre, hvordan PostNord kan være en stærk logistikpartner for virksomheder med stor pakkevolumen og for dygtige startups med mindre mængder. Når vi mødes, bliver det tydeligt for begge parter, hvor meget vi hver især har at tilbyde hinanden,” fortæller Anders Mittag, som er salgsdirektør i PostNord.

Brug for nye ideer til et disruptet marked

De to case competitiones skulle finde en løsning på nogle af PostNords konkrete udfordringer i virksomheden. Den første handlede om at tiltrække og fastholde startups som PostNord-kunder. Den anden case competition er netop blevet afholdt i PostNords landekontor på Amager, og beskæftigede sig med mere logistiske ideer.

Fem grupper dystede om at komme med det bedste forslag til en nytænkende forretningsmodel for PostNords logistik. Sådanne nytænkende ideer er essentielle for PostNord i forbindelse med et disruptet marked:

”PostNord er om nogen en virksomhed, der oplever disruption. Mængden af breve styrtdykker til fordel for e-mails, sms og andre digitale platforme, mens antallet af pakker eksploderer på grund af den stigende nethandel. Vi er i fuld gang med at omstille virksomheden, og en af måderne er at mødes med startupmiljøet og tage imod deres input,” siger Anders Mittag.

PostNord tilbyder allerede logistikløsninger

I forvejen tilbyder PostNord allerede et vidt omfang af logistikløsninger, som giver mulighed for individuelt tilpasset levering til slutbrugeren.

Du kan for eksempel selv bestemme, hvor og hvornår du ønsker at få din pakke leveret. Men det er vigtigt at være opmærksom på, at løsningen kun tilbydes under den forudsætning, at den enkelte netbutik vælger at udbyde setuppet til sine kunder.

Skriv et svar