Virtual reality er fremtidens teknologi. Det vil ændre vores måde at se verden på, at opleve på, og det vil ændre, hvad vi som kunder forventer af moderne virksomheder. Men fremtiden er slet ikke så langt væk, som vi tror.
Jeg strammer stropperne til, så masken slutter helt tæt til mit ansigt, sætter propperne i ørerne og gør mig mentalt klar. Rundt om mig bliver den blå farve dybere. En flok sølvskinnende småfisk svømmer forbi. Over mig svæver en rokke og langt oppe brydes solens lys i tusind stråler gennem overfladen. Vend dig om, siger en stemme. Jeg vender mig langsomt, bange for at støde ind i noget uventet på den sunkne skude, jeg befinder mig på. Jeg gisper. Et kæmpe øje stirrer direkte på mig. Det blinker, og med et dask med finnen vender hvalen sig om og begynder at svømme væk. Dens hale slår et slag, og jeg farer sammen. Så bliver alt mørkt.
Ud af det sorte intet manifesterer sig et slot. Jeg er en kriger, der med min bue og pil skal jage fjenden på flugt. Verden ændrer sig igen og bliver mørk. Et mørke, hvori jeg må male lyset frem med min pensel. Klare blå strøg. Så pink. Så en kaskade af blinkende stjerner og flammende skrift.
Bag mig lyder stemmen igen, og alt bliver mørkt. Der sker ingenting. Kun mørke. Jeg trykker på en knap og en lysstråle kommer frem fra min højre hånd. I lyskeglen viser sig et hulrum i en klippevæg. Flimrende støvfnug glimter ind og ud af lyset. Rundt om mig og over mig står pludselig enorme ribben ud af mørket. Hårene rejser sig på mine arme. Det er nok. Det er alt for virkeligt. Jeg løsner stropperne. Tager masken af og misser med øjnene mod dagslyset. Stemmens ejermand griner af mig og tager masken. ”Det var fedt, ikke?” spørger han.
Virtual reality er fremtiden. En fremtid, som allerede er her. Virtual reality er på få år gået fra at være en spændende tanke og en umulig konstruktion til at være en bærbar teknologi, som kan købes for de samme penge som en god computer. Eller et smart tv.
En disruptiv teknologi
Men ud over at være sjov tidsfordriv, en verden at forsvinde ind i, som måske er lidt mere spændende end den virkelige, er det også en teknologi, der vil disrupte vores måde at tænke på som forbruger. Og det skal virksomhederne allerede nu forberede sig på, fortæller Mikael Lemberg, director of product management Falcon.io, da han og de andre falconeers åbner op for deres VR-rum.
Oculus og HTC Vive har gjort den virtuelle virkelighed tilgængelig for almindelige mennesker, og det var Vive hos Falcon.io, som tog mig med ned under havets overflade, lod mig beskytte mit slot, lod mig male en 3D-verden, som jeg kunne bevæge mig rundt i, og som føltes så virkelig, at jeg blev nødt til at hoppe ud i den rigtige virkelighed igen af ren angst for min nattesøvn.
”Du skal gøre dig klar til fremtiden. For det er ikke noget, der sker om 50 eller 100 år. Det er noget, der kommer til at gøre sit indtog om bare fem til ti år,” fortæller Mikael Lemberg, inden jeg selv og de andre fremmødte får lov at afprøve morgendagens teknologi i dag.
Virtual reality er mere end tegnespil og porno
Indtil nu har medierne især fokuseret på, hvordan VR kan bruges til spil og porno. Men Mikael Lemberg fortæller os, hvordan teknologien både kan ruske ved vores forbrugsvaner, hvordan den kan udvide vores horisont eller bruges i uddannelse.
Derfor er det vigtigt, at vi kommer ud af starthullerne, siger han. Vi skal begynde at indkorporere den nye teknologi i vores firmaer, vi skal begynde at lære det at kende, at lege med det. Nu. For mulighederne er store. Det er overordentligt overbevisende billeder, du får set. Skift blåhvalen, som næsten slog til mig med halen, ud med en briks og et hospital. Her kan studerende bliver undervist i operationer. Du kan også som arkitekt gå rundt i din konstruktion, som jeg gik rundt i min tegnede verden med stjernerne og ildskriften. Mulighederne er mange.
Og allerede nu er de store virksomheder begyndt at tænke i, hvordan virtual reality skal indgå i deres brand. Som IKEA, hvor man i sin stue kan gå rundt og se på sit nye køkken – måske endda i en nær fremtid være i stand til at mærke overfladerne – eller hvordan man kan få stemningen fra stadion til de helt store fodboldkampe i sofaen derhjemme.
I år skulle eftersigende være året, hvor virtual reality slår bredt igennem. Det er allerede på vej med events, nye briller, flere spil og flere muligheder. Så jeg følger Mikael Lembergs sidste råd. Leg med virtual reality. Nu.