Nike gør klar til fjerde sæson af deres talentprogram, Nikes Most Wanted. Og i Danmark har de valgt en ny taktik. I stedet for at lave et åbent opslag, har de kontaktet et dansk startup for hjælp.
Tonsser er en app for unge fodboldspillere, hvor de kan uploade videoer af dem selv og deres præstationer, indtaste statistikker over deres spil, følge hinanden, dele erfaringer, tips, opslag og endda logge, hvilket udstyr de foretrækker. Derfor var det nemt for Tonsser at træde til, da Nike bankede på døren, fortæller Peter Holm Nielsen, medstifter i Tonsser.
Læs også: Tonsser scorer investering i millionklassen
Med alle de data, som spillerne indtaster, har appen jo adgang til en fænomenal database over Danmarks unge fodboldtalenter, og derfor var det oplagt for Tonsser at hjælpe Nike med at finde frem til de allerbedste spillere i databasen. Som Peter Holm Nielsen fortæller, så havde alternativet for Nike været et åbent opslag, hvor alle mulige kunne ansøge. Ikke at der er noget galt i det, men det gør sorteringsprocessen lidt mere langhåret, som han siger.
“Det bekræfter, hvorfor vi er her”
Det nye samarbejde med Nike om talentudvælgelse tjener også som en slags bekræftelse af appens eksistensgrundlag, fortæller Peter Holm Nielsen. Og så er det et incitament for de unge spillere, til at benytte appen, når de kan se mulighederne i det sociale netværk.
“Tonsser opfordrer spillere til at samle deres fodboldliv og karriere på Tonsser – så det er selvfølgelig skønt, når vi kan se, at det bærer frugt for spillerne,” siger han og fortsætter,” og så var det jo også fedt at se, at det var vores brugere, der gik videre til næste kvalifikationsrunde.”
LinkedIn for fodboldspillere
Tonsser fungerer lidt som en slags Linkedin for unge talenter. Peter Holm Nielsen kalder dem også en slags udstillingsvindue, hvor de unge spillere kan promovere sig selv. Og det bliver endnu nemmere nu, hvor de er ved at klargøre anden version af appen i tide til den kommende sæson.
“Det er ikke som sådan et nyt produkt, men snarere en visuelt lækker og mere dybdegående app vores spillere kan se frem til,” siger han.
Via en profil på Tonsser kan spillerne eksponere sig selv og på den måde blive opdaget nemmere og hurtigere. Og det er også en af grundtankerne bag appen – at skabe gennemsigtighed i sporten og hjælpe de unge talenter på vej. Men det handler ikke kun om karriere.
Tonsser handler ikke kun om at blive opdaget, det handler først og fremmest om ens fodboldliv. Via appen deler spillerne erfaringer, op- og nedture, tips til træning og glæden over sporten,” forklarer Peter Holm Nielsen.
Samarbejde med Nike er grundlag for vækst
Samarbejdet med Nike om deres talentprogram er ikke det første eller det eneste samarbejde, Tonsser har gang i. Store sportsbrands som Puma er de også i dialog med.
“Som startup og produkt har vi nået et punkt, hvor vi føler, at timingen for strategisk samarbejde på dette niveau er rigtig,” fortæller Peter Holm Nielsen, “med vores data på spillere, kampe og præstationer kan vi sammen med interessante klubber og brands give fodboldspillere bedre oplevelser og skabe et transparent fodboldmiljø. Det er det, det handler om,” siger han.
Spillerne kan opnå priser eller blive headhuntet, de forskellige brands kan få adgang til talentfulde repræsentanter for deres produkter eller viden om markedet i et vigtigt niche-segment, og Tonsser bliver eksponeret og vækster, hver gang noget foregår via appen.
Tonsser udvikler nyt ambassadør-program
I forbindelse med udviklingen af den nye og forbedrede Tonsser-app, er startuppet også i gang med at udvikle deres eget ambassadør-program, nemlig Tonsser Eleven. Det går ud på, at de finder frem til 11 spillere fra hvert land, appen er tilgængelig i, som så skal repræsentere Tonsser og fungere som rollemodeller for den øvrige ungdomsfodbold. Det er ikke nødvendigvis de allerbedste spillere, der vil blive udvalgt, fortæller Peter Holm Nielsen, men spillere på et højt niveau, som kan inspirere andre unge, give fifs og sætte et sundt fokus på ungdomsfodbold.
Det er netop dem, Tonsser gerne vil hjælpe fremad, de unge talenter, med viljen til at arbejde for det.
“De unge spillere, vi gerne vil have med i Tonsser Eleven, har en ydmyg tro på egne evner, er målbevidste og er afklarede om, hvad det kræver. Det er simpelthen så herligt at høre, hvordan spillere på 16 år er fokuserede og bevidste om, at man ikke kommer sovende til noget som helst. Den mentalitet, håber vi, at hjælpe med at få udbredt,” siger Peter Holm Nielsen.