At netværke er en disciplin i sig selv. Og i et netværk findes altid tre slags superkontakter. Susie Lynge, partner i Netværks Akademiet guider gennem tre artikler dig til at blive en bedre netværker.
Susie Lynge er velbevandret udi at netværke. Hun er partner i Netværks Akademiet, og hendes bedste råd til iværksættere er: Kortlæg dine superkontakter.
“Vi har alle nogle mennesker i vores netværk, der påvirker os særligt positivt. Der er tre typer kontakter, som er særligt vigtige for iværksættere. Dem der løfter os, dem der inspirerer os fagligt og dem, der kan hjælpe os videre med nye kontakter,” fortæller Susie Lynge.
Læs også: Netværk efter din personlighedstype
De tre kategorier er ens superkontakter. Og de skal plejes. Find først ud af, hvem dine superkontakter er, og få dem da sat ind i de tre typer.
- De personlige løftestænger: Folk, der tør give ærlig feedback, som du lytter til og tager til dig. De gør dig modig, og de giver dig opbakning. Du skal give dig tid til at pleje dem. Hvis du er meget travl, må du skabe plads i din kalender, så du husker at holde relationen nær.
- De faglige inspirationskilder: Folk, der inspirerer dig, som altid er foran og virker som faglige rollemodeller for dig. De behøver ikke være i dit tætte netværk, men kan findes mere perifært. Dem skal du forsøge at få tættere på. Få relationen gjort stærkere og mere nær. Det kræver, at du lægger en strategi.
- Connecterne: Folk, der kender rigtig mange. De har ofte et bredt netværk og kan hjælpe med at bygge gro til andre brancher og kontakter. Vi har alle denne type i vores netværk, men de kan sagtens befinde sig i en helt anden branche ens vores.
Hvis man får kortlagt sig de tre typer superkontakter, og får spurgt sig selv, hvilken forskel de kan gøre for en – og hvilken forskel man skal kan gøre for dem – så kan det hurtigt give ens forretning et løft.