Udbringningsservicen Deliveroo har netop rejst 275 millioner dollars i en ny investeringsrunde, som skal hjælpe virksomheden med at ekspandere sin europæiske forretning. Tidligere har Deliveroo rejst mindst 195 millioner dollars over flere omgange.
Det går stærkt for den London-baserede virksomhed Deliveroo. Siden grundlæggelsen i 2013 har den unge virksomhed allerede formået at sprede sig til 84 storbyer i Europa og Asien. Virksomheden har tidligere rejst mindst 195 millioner dollars, som har hjulpet Deliveroo til en voldsom vækst. Og nu har virksomheden altså på ny rejst kapital. Den seneste investering lyder på 275 millioner dollars svarende til over 1,8 milliarder danske kroner, skriver Venturebeat.
Læs også: Just Eat-konkurrent rejser millioner i ny investeringsrunde
Med den nye sum penge på lommen vil Deliveroo øge sin europæiske del af forretningen, mens virksomheden fortsat holder sig væk fra det konkurrenceprægede amerikanske marked.
Deliveroo vil investere i sin RooBox
Samtidig vil Deliveroo investere i sit RooBox-koncept. Konceptet, som virksomheden satte i vandet tidligere på året, består i, at Deliveroo investerer i køkkenfaciliteter i attraktive områder, der har et begrænset udbud af take-away tilbud.
Ideen går ud på at bringe restauranter til områder af London, som på nuværende tidspunkt ikke serviceres af Deliveroo. Konceptet skal fungere som et win-win tilbud, hvor samarbejdende restauranter får mulighed for at teste et nyt områdes potentiale uden den normale risiko og forpligtigelse. Til gengæld tilbydes der udelukkende udbringning, som selvfølgelig varetages af Deliveroo. Tilbuddet hjælper derfor Deliveroo med at ekspandere til områder, som tidligere var udenfor virksomhedens grænser, skriver TechCrunch.
Startede som udbringer og har nu Unicorn-virksomhed
Det er bemærkelsesværdigt at Deliveroo på lidt over tre år har opnået en størrelse, som lader virksomheden rejse 275 millioner dollars og en værdi på over én milliard dollars.
Forbes beskrev tidligere, hvordan Deliveroos succes kan tilskrives et strengt fokus på logistik. Virksomhedens direktør og medstifter William Shu arbejdede de første 10 måneder som udbringer. Her opbyggede han en massiv viden, som han senere tog med videre, og har hjulpet ham med konstant at optimere leveringen.
I dag assisteres han yderligere af et hold af data-forskere, der tester og gentester den algoritme, som parrer chauffør og ordre.
Øje for detaljen har skabt kontinuerlig vækst
Det nådesløse fokus på detaljen har skabt solid vækst for den unge virksomhed. Ifølge Forbes er Deliveroo vokset med 20-25 procent månedligt de sidste tre år.
Omtrent tre år efter det hele startede har Deliveroo over 300 ansatte på kontorer i London og andre europæiske og asiatiske lande. Samtidig har virksomheden opbygget et netværk af mere end 5.000 agenter, der varetager leveringer på cykel eller scooter. Og med den seneste investeringsrunde ser fremtiden fortsat lys ud.