De udvikler free-to-play-spil og lever af in game-køb og reklamer. Men de vil ikke presse det ned over hovedet på deres brugere. De drømmer om at udvide, men ikke for hver en pris. Det lille firma All Caps i Aalborg er ikke helt som de andre.
I den ene længe i Aalborghus Slot hos StartupWorks sidder fire fyre. Ved siden af de mange computere står halvanden liters flasker med cola og på skærmene konkurrerer den ene pangfarve med den anden om at tage opmærksomheden. Det er spillet Block Amok, det første spil fra virksomheden All Caps, som de fire fyre stiftede efter endt uddannelse.
Eller faktisk opstod ideen til både All Caps og Block Amok allerede, mens de fire gutter – Brian Martin Nielsen, Kristoffer Borregaard Johansen, Thomas Møller Thomsen og Christian Bæk Hansen – studerede interaktive digitale medier på Aalborg Universitet.
Et fjollet univers, der hang fast
Her skulle de nemlig i et projekt undersøge sværhedsgraden i spil. Er det for svært, giver folk op. Er det for nemt, giver folk op. De udviklede et spil, hvor de kunne teste teorien af i praksis. Og det gav hverken brugerne eller stifterne op på.
”Vi opfandt et fjollet univers, hvor vi kunne teste en simpel teori af, men folk kunne rigtig godt lide vores pap-univers. Og vi havde det sjovt med at udvikle det. Så vi arbejdede videre med det som gruppe i løbet af resten af uddannelsen, og da vi var færdige, havde vi en prototype på Block Amok,” fortæller Brian Martin Nielsen, CEO og programmør i All Caps.
Det blev mere og mere klart for stifterne, at de sad med noget specielt. Noget de brændte for, og som der ikke var ret meget af i Danmark. Derfor tog Brian Martin Nielsen og Kristoffer Borregaard Johansen, der står for 3D-grafik og lyd i firmaet, til en innovationskonference i Nordkraft i Aalborg.
Her skulle tre virksomheder have feedback, men én hoppede fra, og Brian Martin og Kristoffer tog chancen og hoppede ind. Tilbagemeldingerne var positive, og én af brugerne kendte Allan Rasmussen fra Capnova. Han kunne se potentialet i den lille virksomhed, som officielt blev stiftet i marts 2013 med en investering på 1,4 millioner kroner.
Vil hellere have glade brugere end reklamepenge
”Vi laver free-to-play-spil, og det er der faktisk ikke så mange i Danmark, der gør. Vi er lidt new kid on the block, og vi tør prøve nogle anderledes ting af. Vi holder os tæt på brugerne og følger tendenserne,” fortæller Brian Martin Nielsen.
Det er der selvfølgelig flere, der gør. Følger tendenserne. Men trenden er, at man ser et mobilspil som fx Angry Birds eller Candy Crush, og så kopierer man spillet under et nyt navn med nye figurer eller temaer. Det, All Caps gør, er kun at lade sig inspirere og så ændre og twiste et koncept til noget nyt.
Et andet sted, hvor All Caps insisterer på at gøre noget anderledes, er i deres forretningsmodel. De tjener penge på in game-køb og reklamer, men hvor mange presser køb ned over hovedet på spillerne, og reklamer popper op og fylder hele skærmen i sekunder, der føles som minutter, lader All Caps spillerne vælge selv.
”Vi lader spillerne vælge, om de vil se en video og så få en belønning. Nogle kører det meget hårdt, men det gør vi ikke. Vi giver bare spillerne muligheden. Du kan få alt i spillet uden at betale. Hvis man betaler, kommer man bare hurtigere frem,” forklarer Brian Martin Nielsen og tilføjer:
”Vi vil hellere have en glad kundebase end at presse dem til at bruge penge eller skulle invitere venner for at komme videre i spillet.”
All Caps har allerede et nyt spil på tegneblokken
Den mentalitet har ladet dem indkassere flere investeringer fra Capnova. Over 2,3 millioner i alt. Penge, som går til at udvikle Block Amok og All Caps’ nye spil, Disco Flip, som forhåbentlig kan blive udgivet i efteråret. Med investeringerne har All Caps også fået råderum til at forgrene sig, og de fire stiftere har indgået samarbejder med både israelske, københavnske og russiske virksomheder.
”Vi har lært, at man ikke bare kan have fokus på ét projekt, og så ikke være klar på, hvad der skal ske bagefter. Vi kan godt lide at arbejde på flere projekter på én gang og være ude og tale med folk og finde nye partnere og produktioner,” fortæller Brian Martin Nielsen.
Tanken om at udvide lurer da også i baghovedet. Alle fire arbejder fuldtid i All Caps, de taler om at hyre en praktikant, de har gang i netværk gennem BizSpark og udgiver Block Amok i alle lande undtagen nogle få i Asien.
”Vi vil gerne udvide, men det handler om balance. Vi har holdt os mindre i et stykke tid, fordi vi gerne vil være sikre på, at der er et stabilt fundament, inden vi skyder noget nyt i gang,” siger Brian Martin Nielsen.