Arkiver

GuideNyheder

Hvordan laver man det perfekte elevator pitch?

De fleste kender til et elevator pitch. Et pitch, der kan fænge lytteren og sælge dig selv eller dit startup på max 30 sekunder – eller tiden det tager at køre med elevatoren til 2. sal. Men hvordan laver man det gode pitch? Og er det egentlig relevant i dagens digitale samfund, hvor en stor del af kontakten foregår over nettet?

Det mener Formswift, et amerikansk startup, der har lavet en opdateret og dybdegående guide til, hvordan man laver det perfekte elevator pitch, efter de opdagede at Harvards udmærkede pitch-tool var forsvundet fra alumni-sitet. Formswift har hjemme i San Francisco, som også tager imod mange danske startups, så måske deres guide kan være til hjælp, hvis man går rundt med udrejselængsel – de har i hvert fald selv haft god erfaring med det, bedyrer de per mail.

Formswifts guide består af seks trin, som dog også inkluderer nødvendigheden af feedback og af at have flere typer pitch. Derudover giver den en dybdegående introduktion til disciplinen, der forklarer fordelene ved et skarpt pitch. Formswifts guide lægger også stor vægt på tilpasningen af pitchet, så det matcher formålet. Her er det igen vigtigt at tilpasse pitchet efter om man søger et job, vil sælge et produkt eller en ydelse, om man pitcher en idé foran potentielle investorer, eller hvad der nu driver værket.

Trip trap træsko

Kort forenklet går guiden ud på disse seks trin.

Trin 1. Først skal du være helt konret og sikker på dit mål. Og ikke glemme modparten. Her anbefaler Formswift, at man forestiller sig den omvendte rolle; hvad ville du selv opfatte som fængende?

Trin 2. Forklar, hvad det er, du kan eller gør. Formswift bruger en tekstforfatter som et eksempel. Sig ikke kun, at du skriver tekster, men forklar hvilke typer tekster, du skriver, og med hvilket formål.

Trin 3. Forklar problematikken, hvad enten det er en løsning, din virksomhed kan tilbyde, hvorfor de skal hyre lige dig, eller hvorfor investoren skal stole på netop din idé. Det er her vigtigt at fremstå unik. Eller i hvert fald uundværlig.

Trin 4. Skriv det ned og øv det. Pitchet skal komme som en naturlig samtale og ikke som en halvt indøvet række replikker. Lytteren skal kunne fornemme dit engagement.

Trin 5. Få feedback på dit pitch. Sørg for at få testet det af på folk. Nogle gange kan man godt skrive noget, som lyder supergodt inde i hovedet, men som ikke nødvendigvis får ens budskab klart igennem.

Trin 6. Skriv flere pitches. Man kan godt skrive et fantastisk pitch til en investor, men det samme picth passer ikke nødvendigvis til en potentiel kunde. Derfor er det en god idé at have flere pitches klar, så de passer til de forskellige situationer, du skal bruge dem i.

Der er mange guides derude

Elevator pitch er blevet en disciplin i sig selv. Derfor er det også noget, mange konsulent- og kommunikationsvirksomheder beskærtiger sig med.

Eksempelvis har Rocket Startup har også lavet en guide. Denne er kortere og måske mere overskuelig end Formswifts, og så tilbyder Rocket Startup en elevator pitch-skabelon.

Guiden er kort opsummeret i fire punkter. Man starter med en “hook”, der fanger lytteren ind. Derefter præsenterer man et problem, eller en udfordring, efterfulgt af hvordan man potentielt kan løse problemet eller overkomme udfordringen. Endelig afslutter man med det konkrete ønske, man nu ligger inde med; om det er mangel på kapital, et job eller noget tredje, man pitcher efter.

Skriv et svar