De store tech-giganter som Google og Facebook er blevet mindre aggressive i deres opkøbs-strategi. I stedet er de store brands kommet på banen, som i stigende grad forsøger at beskytte sig gennem investeringer og opkøb.
For få år siden kunne man som succesfuldt startup nærmest forvente at blive opkøbt af enten Google, Yahoo eller Facebook, som i stor stil opkøbte unge virksomheder. Men landskabet har ændret sig. Der er sket et fundamentalt skift i tilgangen til opkøb hos tech-virksomhederne, som nu opkøber i langt mindre grad end tidligere. Det skriver Venturebeat.com.
Men selvom de før så opkøbslystne tech-virksomheder er blevet mere passive, er der stadig en gruppe af stabile, indkøbslystne købere: brands.
Strategi bag mærkernes opkøb
Ifølge Venturebeat er der forskellige strategiske årsager til, at brands som Unilever og Walmart i stigende grad finder den store checkbog frem. Opkøb kan være et forsøg på at fremtidssikre forretningen, fungere som et fremskudt R&D outlet, erhverve nye kunder eller accelerere vækst i voksende forretningsområder.
De indkøbslystne brands kaster dog ikke bare om sig med kapital. Inden de helt store summer smides på bordet, er det blevet almindeligt først at investere og afprøve forholdet. På den måde kan brands teste, lære og begynde at forstå forretningen inden den endelige knude bindes.
Nu vil investorerne have profitable forretninger
Hvor investorer tidligere har fokuseret på at skabe vækst for enhver pris, lægges der i dag mere vægt på unit economics. I stedet for at kigge på hvor mange kunder en virksomhed kan bidrage med, kigges der nu primært på forholdet mellem omsætning per bruger, og hvor meget det koster at erhverve én bruger.
Derfor vil det være svært for mange unge virksomheder at finde kapital, og mange virksomheder vil blive tvunget til at skære i omkostningerne og fokusere på at blive profitable, hvis de vil virke attraktive for en potentiel køber. Samtidig er markedet for IPOs presset, hvilket gør det mere attraktivt at sælge.
Det kan derfor forventes at trenden fortsætter, og brands vil fortsætte med at købe op i forsøget på at afværge trusler, som truer deres forretning.