Trump er en mand, der skiller vandene. Men hvad har han med iværksætteri at gøre? Ifølge en entreprenør kan iværksættere lære en ting eller fem om at pitche af manden, der selv er noget nær en forretningsmogul, og som har haft sit eget tv-program om netop entreprenørskab.
2016 blev året, hvor præsidentvalgkampen i USA tabte småkagerne. Der er blevet opfordret til vold, der er blevet løjet, og der er blevet fremsat trusler mod modkandidaten. Der er næsten ikke dét, Trump ikke har gjort.
Men før han blev præsidentkandidat var Trump ejendomsmogul og tv-vært. Som mange nok husker, har Trump haft sin egen version af Løvens Hule, tv-programmet The Apprentice. Her kan du se Trump sidde på investorsiden af bordet og både komme med gode råd, spydige kommentarer, skarpe pointer og fuldstændig vanvittige udtalelser.
Fra tv-vært til præsidentkandidat
Det var i 2004, og showet var den ultimative jobsamtale. Præmien var nemlig en stilling i Trumps forretning. I hans imperium af kasinoer, hoteller, golfbaner og resorts. Gennem sin karriere i forretningsverdenen har han lært en ting eller to om entreprenørskab, om lederskab og om at sælge sig selv. En del af den læring må også siges at komme fra at være dommer i the Apprentice.
Her har han lært vigtigheden af at stå ud i mængden, at turde sige tingene lige ud, at turde kæmpe for sin sag og vise, han er den stærkeste. Om man så kan lide det eller ej, så var der seere i det, og det hjalp han karriere videre fra at stå i stampe til at blive et brand. Og nu præsidentkandidat.
Fem ting du kan tage med fra Trump
Sidste måned var det så de to store konventioners måned, og hos én entreprenør hang Trumps tale fast. Ikke af politiske årsager, men fordi Trump benytter flere taktikker for at sælge sig selv til det amerikanske folk. Taktikker, som er relevante for iværksættere, skriver Arie Abecassis, tech-entreprenør og investor på Entrepreneur.com.
Han har plukket fem ting ud, som iværksættere kan lære noget af, hvis de skal ud og pitche til en investor.
- Skabe sit eget narrativ
Trump kan som ingen anden svare på præcis det, der ikke blev spurgt om. Han taler uden om med bravour og skaber sit helt eget narrativ. Oversæt det til at skabe en fortælling om markedet, du vil ind på. Investorer poster ikke penge i kassen, hvis de tror, markedspotentialet er for snævert. Som Arie Abecassis skriver om Uber, ”…skaber et alternativ for taxakørsel.” versus ”…kan facilitere transport af personer og varer verden over.”
- Gentagelse
Trump gentager sig selv. Meget. Bare se på hans tale om den mexicanske mur. Om muslimer. Om Obamas fødested. Gentager man det vigtigste i sit pitch, har publikum lettere ved at huske dine nøglepointer og får lettere ved at blive overbevidst. Bare på grund af antallet af gange, de hører den samme pointe.
Så smæk dit pitch sammen om dine nøglepointer, som starten og slutningen så underbygger.
- Autenticitet
Trump er Trump. Det var noget af det, der først gav vælgere. De ved, hvad han står for. Den form for autenticitet kan du bruge i et pitch, for investorer ser ofte efter personlige historier og passion, skriver Arie Abecassis. Så få knyttet dig til dit produkt. Det skal ikke kun handle om at blive rig og berømt.
- Store armbevægelser
Trump er alt andet end ydmyg. Det kan dele vandene, men en ting er sikkert; han tror selv på, at han kan klare alt, hvad han sætter sig for. Som Arie Abecassis pointerer, kan det ved første øjekast virke som modsætningen til punkt 3. Autenticitet. Men de to ting skal gå hånd i hånd. Det handler om at få skabt en balance, så investorer kan mærke dig, og at du kan smitte dem med en ”alt kan lade sig gøre”-attitude.
- Rekvisitter
Om det er hans kone, hans jakkesæt, kasinoer og tårne eller hans børn, så bruger Trump rekvisitter, når han er på. I et pitch kan rekvisitter være lige så effektfulde til at skabe det større billede. Hav altid prototyper, screen shots eller andet håndgribeligt med til investorerne.