Tidligere var det kun i København, iværksættere kunne få gavn af gratis feedback på deres pitches af en række investorer ledet af entreprenør Nikolaj Højer Nielsen. Men en ny sponser gør det muligt at udbrede konceptet til også Aalborg og Aarhus. Meld dig til septembers pitch nu.
Har du en god idé til en forretning? Måske er du allerede så langt, at du har brug for feedback fra erfarne entreprenører og investorer, eller måske vil du bare gerne lytte med til andres pitches og tage lidt noter, inden du selv er klar?
Det er der rig mulighed for til pitchbegivenheden #aarsome Aarhus hos Navitas den 22. september. Det er entreprenør, lektor og rådgiver Nikolaj Højer Nielsen, der sammen med en række iværksættere og investorer har stablet et gratis event på benene.
Udvider til Aarhus og Aalborg – og planlægger road trip
Det er ikke første gang, han er vært for sådan et event, men det er første gang, han har mulighed for at afholde det i Aarhus. Der er nemlig kommet en investor ind over i form af Telia, og derfor kan aalborgensere også nyde godt af de erfarne iværksætteres råd til Idea garage i Nordkraft den 21. september.
“Jeg har holdt lignende events primært i København. Men vi har været så privilegerede at få en sponsor, som dækker vores omkostninger. Telia vil gerne være en del af iværksættermiljøet – både i form af at bidrage til det generelt, men også lade iværksættere arbejde tæt sammen med Telia om at lancere nye produkter – til glæde for både Telia og iværksætterne. Og som led i denne satning, laver vi således en lille road trip,” afslører Nikolaj Højer Nielsen.
Men road trippet må vi vente med at høre mere om, siger han. Han beskriver de gratis idésessioner som en mulighed for kort at kunne præsentere sin idé foran et panel af entreprenører og investorer, som med det samme giver dig gratis råd til, hvordan du kommer videre herfra.
Hvad skal du så forberede til dit pitch?
Begivenheden er gratis, men der er ikke uanede antal pladser – man kan dog vælge, om man vil pitche eller blot sidde med som publikum og lade sig inspirere. Men har Nikolaj så et godt råd til dem, der kaster sig ud i et pitch?
“Det vigtigste er, at man kan vise, man har teamet til at gennemføre planen. Enhver rådgiver eller investor ved, at succes ikke kun handler ikke om den initiale idé, men om man kan skabe det stærke team, der har både evnerne og viljen til at gennemføre det,” siger han.
Men udover et stærkt team, påpeger Nikolaj Højer Nielsen, at det team også skal vise, at de har forstået markedet.
“Det er vigtigt, at man har gjort lidt forarbejde og ved, hvad det er for en opgave, man står over for: At man har sat sig ind i branchen, kunderne, konkurrenterne, og ved hvordan markedet ser ud i dag,” forklarer han. Det er noget indledende arbejde, der skal være sket ude hos kunderne. Og dem skal man have mødt mange af, påpeger han. Ansigt til ansigt.
“Sådan får du en troværdig historie om, at der virkleig er et problem, der mangler at blive løst, og at du har en idé om, hvilket produkt der derfor skal bygges. Som Steve Blank siger, ‘Get out of the building,'” siger Nikolaj Højer Nielsen.
Og der kan man jo passende starte med at tage til enten Idea garage, #aarsome Aarhus eller Startups pitch i København. Du kan se mere om alle begivenhederne her.