Hvordan kommer man lige i kontakt med medierne? Og hvordan skiller man sig ud fra de mange andre henvendelser, journalister får dagligt? Det er noget Jonathan Løw efterhånden har en del erfaring med, og her deler han ud af sine bedste råd.
Det kan være svært at vide, hvad det er, medierne vil have. Er det historierne om millioninvesteringer, at lykkes mod alle odds, at være en minoritet i branchen eller have en banebrydende idé? Det kan være alle delene, men som startup skal man hellere tænke i, hvad læserne vil have, end hvad medierne vil have, fortæller Jonathan Løw, serieiværksætter, PR-rådgiver og foredragsholder.
Har han for ganske nylig hjulpet blant andet Camilla Hessellund og Lix samt Mads Paaskesen og Kristian Larsen fra PL & Partners i medierne. Historier som vi på Trendsonline.dk også bragte.
Tænk i læsere og ikke i journalister
”Tænk i læsere frem for journalister. Tag læsernes briller på, når du pitcher en idé til en journalist eller et medie. Ville du selv have lyst til at læse den historie, du nu skal sælge?” spørger han retorisk. Jeg nikker i den anden ende af telefonen. Man skal som journalist kunne mærke passionen for historien i henvendelsen. For idéen – men det er vigtigt, at det er mere end blot en idé.
”Medierne hader idéer og elsker substans. Nogle journalister får 50-100 historier ind om dagen, og langt de fleste handler om gode idéer, men medierne er på udkig efter iværksætteri. Det betyder ikke, at man skal vælte sig i kunder, men man må gerne have fået de første par stykker eller noget investering. Man skal forbi idéstadiet,” siger han.
Det kan der være noget om. Men for nogle iværksættere er der her tale om en klassisk hønen eller ægget-problemstilling. For nogle iværksættere handler det om, at kommer man i medierne, så kommer investorerne til, men sådan forholder det sig ikke altid.
”Man gør sig selv en bjørnetjeneste, hvis man vil have sin idé omtalt. PR kan lyde som en rigtig god plan for at få noget gratis eksponering, men journalisterne ved godt, at de bliver ’brugt’ af dig,” siger han og henvender sig direkte til jer startups derude, ”skal det være et lykkeligt ægteskab, skal du også tilføre deres læsere noget af værdi. De gider ikke læse om en hjemmeside, der er fyldt med fejl eller ikke er færdig, når de går ind på den. Vent til du har noget substans,” siger han.
Læserne vil høre om personer, ikke produkter
Og det er sandt. Substans er godt, tænker jeg, men det er ikke kun substans som i produkt, vi taler om her. For det er sjældent kun produktet, medierne tænder på, påpeger Jonathan Løw.
”De vil gerne om bagved. Det kan hjælpe gevaldigt at sælge en historie på identifikation, konflikter og udfordringer. Ifølge Børsen er noget af det mest klikkede historier om unge, kvindelige iværksættere. De historier har man savnet, og der er stor fascination blandt læserne,” fortæller Jonathan Løw.
Derfor kan man med fordel som iværksætter undersøge, om man skal sælge sig selv på en tendens eller en aktualitetskrog.
”Enten skal man være super aktuel eller interessant, eller også skal man koble sig på en trend; Brexit, bæredygtighed, valget i USA, deleøkonomi, finanslov eller reformer. Skriv dig ind i en tendens eller sørg for, at du skiller dig ud,” siger Jonathan Løw og tilføjer i samme vejrtrækning, at man skal sørge for at skrive som en tragt, når man så sender sin historie af sted.
”Det mest interessante skal være i de første tre linjer. Så langsomt bygger du substansen på. Men stop inden dit udkast bliver for langt. Hold dig til max en A4-side,” råder han.
Pressemeddelelser – go eller no go?
Det minder i virkeligheden meget om at skrive – eller for læserne – at læse en nyhed. Det kan vi godt lide, siger jeg til Jonathan, når det vigtigste står først i en pressemeddelelse. Og der trykkede jeg på en øm tå hos Jonathan.
”Send aldrig pressemeddelelser ud. Det sender et signal om, at 20 andre medier også har modtaget historien. Journalister kan godt lide at være først eller have en historie solo,” siger han.
Det hører man tit på redaktionerne. Det er fedt at være først.
”Skriv i stedet en historie til journalisten eller mediet. Max en halv side med den rette vinkel. Stil dig selv de dumme spørgsmål, og find det spændende, dét du selv ville have lyst til at læse. Skriv en kort intro til journalisten, hvorfor du kontakter netop dem, og sæt din historie direkte ind i mailen, så du gør det så let for dem som muligt,” forklarer Jonathan Løw. Ikke at journalister er dovne, men vi kan nu godt lide, at det er nemt at finde både tekst, fakta og billeder.
”Billederne ville jeg lave som links til en dropbox. Og skriv en god overskrift til mailen. Ikke direkte clickbait, men noget, der lokker journalisten til at åbne netop din mail. Pitchet skal være til læseren, men overskrift og intro tager udgangspunkt i journalisten,” siger han.
Når man så har skrevet sin ikke-pressemeddelelse, kommer det vigtige spørgsmål. Skal man gå direkte til de store profiler eller satse på et nichemedie?
”Det kommer helt an på ens historie. Har man et relevant produkt, der går lige ind i tendensen, som med unge kvindelige iværksættere i Børsen fx Lix, så kan man godt satse på dem. Men laver man en mere specialiseret løsning som softwareværktøjet SimplySo til Sharepoint, bør man gå efter et fagmedie eller et lokalmedie fra ens fødeby først,” råder Jonathan Løw.
Skal du ringe eller skrive?
Her på redaktionen får vi ofte henvendelser både pr. mail og gennem telefonopkald og på Facebook. Der er delte meninger om, hvad der er bedst blandt redaktører og jourhavende i branchen, men Jonathan Løw ville ikke tøve med at ringe, hvis han har den rette historie.
“Ring til mediets jourhavende, og bed om at blive stillet om til den rette journalist. Det er let at blive misforstået på mail,” siger han. Der kan dog være meget travlt på medierne, og et telefonopkald kan komme i vejen. Der foretrækker jeg personligt mails, så man også har infoen stående, siger jeg. Men det kan godt gå hånd i hånd, mener Jonathan Løw.
“Afvej situationen. Begge dele kan fungere. Nogle gange er det også godt at mødes med journalisterne. Men husk på, at pitchet er til læserne, introen er til journalisterne.”
Og for at opsummere:
- Tænk i læsere frem for journalister
- Find din kant eller skævhed
- Send aldrig en generisk pressemeddelelse ud
- Prøv dit pitch af på en i din målgruppe
- Skriv i en tragt – det vigtigste først
- Find din aktualitetskrog…
- …eller skriv dig ind i en større tendens
- Vurdér, hvor din startup har bedst af at blive eksponeret, ikke hvor dit ego gerne vil læses
- Sørg for at have noget substans og ikke bare en ufærdig idé, når du går til medierne første gang
Læs her om nogle af de andre startups, Jonathan Løw samarbejder med.
Your articles are for when it abltyuoesl, positively, needs to be understood overnight.