Markedsmodningsfonden formidler årligt penge til virksomheder, der mangler kapital til det sidste trin på udviklingsstigen. Men hvem og hvad er Markedsmodningsfonden egentlig?
Markedsmodningsfonden kom i spil i 2009. Dengang hed den godt nok Fornyelsesfonden, men blev skabt som en del af et politisk forlig. Senere blev det forlig ændret – som politik altid bliver – og Fornyelsesfonden blev til Markedsmodningsfonden.
Markedsmodningsfonden henvender sig til små og mellemstore virksomheder, som har brug for det sidste skub for at være klar til lancering af deres nye produkter. Det gælder indenfor stort set alle markeder og teknologier.
Dækker den oversete midterperiode
Markedsmodningsfonden er en mulighed for innovative private virksomheder, der mangler kapital til at teste og tilpasse innovative løsninger sammen med potentielle slutbrugere. Finansiering skal bringe projektet i mål og gøre det klar til markedet.
Der er en del offentlige finansieringsmuligheder og forskerstøtte til den tidlige udvikling og når man er lanceret, så er der et privat investormarked, der er relevant, når virksomheden skal skaleres, forklarer Rune Scharff Andreasen, Teamleder i Markedsmodningsfonden. Men der er meget få tilbud til det stadie, der ligger imellem prototypen og det færdige produkt fortsætter han.
“Rigtigt mange undervurderer den udvikling, der ligger imellem prototype og færdigt produkt. Derfor ender mange produkter med at stå og samle støv på en hylde ude i virksomhederne, fordi man løber tør for penge, forklarer Rune Scharff Andreasen
Alle virksomheder kan søge – men forretningsidéen skal være unik
Alle typer virksomheder kan søge om medfinansiering hos Markedsmodningsfonden. Man skal blot have et dansk CVR-nummer og være to ansatte i virksomheden. Derudover skal man have udviklet en innovativ løsning, der ikke før er set på markedet.
Produktet skal altså gøre en forskel, være innovativt. Man kan altså ikke søge til færdigudviklingen af eksempelvis en lampe, selvom man selv synes at designet er ret unikt. Medmindre den kan noget helt nyt og exceptionelt – altså har helt nye tekniske funktioner, der ikke er set før, siger Rune Scharff Andreasen.
Dialog frem for monolog
Det kan hurtigt lyde tungt når man hører ting som ’ansøgning’ og ’projektplan’ men faktisk lægger fonden meget mere vægt på dialog frem for skriftligt materiale, ligesom man ville gøre i en privat virksomhed, der skulle overveje en investering.
Derfor starter alle ansøgningerne med en telefonsamtale mellem fonden og ansøger – en såkaldt præscreening. Formålet med præscreeningen er at finde ud af, om det enkelte projekt eller produkt passer inden for fondens rammer. Det hindrer, at virksomhederne bruger tid og krudt på at ansøge, hvis de ikke passer inden for rammerne. Først derefter indsender man den skriftlige ansøgning.
“Vi ved, at mange gange kan en skriftlig ansøgning være en dårlig måde at sælge sin idé på. Et reelt pitch og dialog er ofte meget mere fyldestgørende og intuitiv” siger Rune Scharff Andreasen og fortsætter” Derfor har vi også gjort selve den skriftlige del af ansøgningen enkel og kort.”
I år forventer Markedsmodningsfonden, at udmønte omkring 96 millioner kroner – nok til at bidrage til, at en del spændende nye produkter når markedet. Der er to uger tilbage til at få gennemført en telefonisk præscreening. Så skynd dig at booke din tid på fondens hjemmeside, hvor du også kan læse mere om dine muligheder i fonden.