Arkiver

BusinessNyheder

Nordjysk fintech-startup vil de dårlige betalere til livs

Debito

Efter flere dårlige episoder med manglende betaling fra kunder, besluttede stifterne bag den online inkassotjeneste, Debito.dk, sig for at lave deres egen inkassoservice. To år senere kører platformen et trecifret millionbeløb i sager om året.

Mange iværksættere har oplevet at en kunde pludselig ikke vil betale for den vare eller ydelse, som er blevet leveret. For mange går beløbene tabt. Skal de indhentes, kræver det nemlig ofte oceaner af tid og penge for at få en advokat til at hente pengene ind. Alternativt kan man bruge et inkassobureau, men branchen er uigennemskuelig med lange bindinger, skjulte gebyrer og gratis oprettelser, som pludselig bliver dyre. Det mener i hvert fald de to stiftere af Debito.dk.

Morten Holst Henriksen og Christoffer Baadsgaard har begge tidligere været iværksættere med hver deres webvirksomhed og webbureau. Under deres studietid på Aalborg Universitet oplevede de, at kunderne sprang fra aftalerne, når regningerne skulle betales.

”Jeg oplevede at miste 80.000 kroner i omsætning på grund af to kunder, som pludselig ikke ville betale fakturaen, og så stod jeg der uden penge på kontoen og en masse spildt arbejde,” siger Christoffer Baadsgaard, og fortsætter:

”Efter to måneder uden løn måtte jeg lukke virksomheden, låne 10.000 kroner af min far og finde mig et ‘rigtigt arbejde’ som forretningsudvikler på Aalborg Universitet.”

Måtte droppe idéen om eget bureau

Det var også på universitetet, at Christoffer Baadsgaard mødte Morten Holst Henriksen. Han havde også havde drevet virksomhed før, og over et glas rødvin besluttede de sig for at stifte deres eget inkassobureau for at lave om på branchen. Det viste sig dog at kræve et større setup. I første omgang valgte de at droppe idéen om eget bureau og i stedet indgå et samarbejde.

”Vi ville arbejde med de bedste, og gik derfor på Proff.dk og fandt dem med den største egenkapital,” siger Morten Holst Henriksen. Lindorff, som er en norsk koncern ejet af en nordisk kapitalfond, var øverst på listen, og efter et par henvendelser kom et møde i hus.

Bevæbnet med en tom notesbog og en masse gåpåmod mødte de to iværksættere op hos inkassokoncernens danske domicil, hvor de blev mødt med åbne arme.

”Processerne omkring oprettelse af en eller få sager, kommunikationen med den enkelte kunde og den løbende opdatering af sagen, kan ikke svare sig for de store inkassobureauer. De kører tusindvis af sager for deres kunder. Vi har digitaliseret alle processer, og derfor koster det os ikke mere om kunden har én eller 10.000 sager,” siger Christoffer Baadsgaard, der uddannet Cand. Scient i Medialogi på Aalborg Universitet.

I dag er Lindorff Debitos samarbejdspartner. De to stiftere af Debito.dk ejer hver 50 procent af firmaet, men har lavet en rammeaftale med Lindorff, som giver kunderne nogle fordele, de ikke bare kan få fra gaden. Debito indsamler data om sagerne mod et oprettelsesbegyr, og sagerne synkroniseres med Lindorff – no cure no pay. 

Ønsket om at revolutionere en støvet branche

Mens fintech generelt er et varmt emne i 2016, er inkasso og gældsinddrivelse knapt så sexet en branche. Men netop ønsket om at digitalisere og disrupte en gammel branche har været en drivkraft for de to iværksættere.

 “Vi startede Debito, fordi vi begge ikke kan lade være med at skabe nye ting, og fordi det er ekstremt spændende at disrupte en ‘røvsyg’ branche. Idéen opstod ud fra, at vi selv havde mærket på egen krop at miste penge til dårlige betalere,” fortæller Christoffer Baadsgaard og hans forretningspartner tilføjer:

”Jeg er uddannet noget så kedeligt som revisor, og Christoffer er IT-ingeniør. Vi ser det faktisk som en fordel, at ingen af os har baggrund inden for branchen, for så tænker vi på samme måde som vores kunder, og derudover komplementerer vi hinanden rigtig godt,” siger Morten Holst Henriksen.

Inkasso kan opleves som en negativ type forretning. For Debito handler det ikke om at straffe de dårlige betalere, men derimod om at hjælpe kunder med at få penge for deres hårde arbejde.

”Hvis du har oplevet at stå med en knude i maven, fordi du ikke kan få penge ind fra en dårlig betaler, så ved du, hvilken forskel vi kan gøre,” siger Christoffer Baadsgaard.

Debito vil have fat i et milliardmarked

I første omgang vil Debito tilbyde inkasso og gældsinddrivelse i Danmark, men målet er at udvide til Norden. Herefter hele Europa.

For mens der i Danmark hvert år ifølge Dansk Erhverv skyldes 30 milliarder kroner hos private og virksomheder, er tallet for Europa 360 milliarder euro.

“Vi vil nå vores mål om vækst af virksomheden ved at integrere vores digitale platform til alle services, hvor der er finansiel data, eksempelvis regnskabsprogrammer. Derved er vi der, når kunderne har brug for os, og vi får al data digitalt,” siger Christoffer Baadsgaard, som også afslører, at virksomheden er i gang med at rejse kapital for at tage Debito til næste niveau.

Skriv et svar