Som opstartsvirksomhed gælder det om at holde øjne og øre åbne for gode, aktuelle måder at brande sig på. Her har klima-startuppet TroFaCo været kreative og bruger Pavens hyrdebrev, når de brander sig.
Praktiske sko og bukser med velcro-lommer hører sig til, når du arbejder med skovbrug i Vietnam og Cambodia. Og det gør Tropical Farmer Connect, eller TroFaCo som de også kalder sig. Udover den rette påklædning har CEO i TroFaCo Steffen Johnsen også lyttet efter i religionstimen, for han har spottet en ganske særlig måde at brande sin virksomhed på. Nemlig gennem via pavens ord.
I sommeren 2015 og året efter TroFaCo blev dannet, kom paven nemlig med et hyrdebrev, hvor han kaldte til klimakamp. Brevet var det største af en række tiltag fra Vatikanets side, og i hyrdebrevet langede han ud efter den økonomiske og teknologiske udvikling, som han påpeger, bør efterlade verden et bedre sted, hvis udviklingen skal betragtes som fremskridt, skrev Information.
“Da jeg hørte om brevet, tænkte jeg, at det var noget, vi (TroFaCo, red.) kunne bruge, når vi brander os, for han efterlyste ganske nøjagtigt nogle af de ting, som TroFaCo kan hjælpe med. Blandt andet sagde han, at tiltag imod klimaforandringerne skal komme de fattige til gode, og det gør de netop hos os, fordi vi betaler de lokale og samarbejder med dem,” siger Steffen Johnsen.
GPS-koordinater og medbestemmelse sikrer skoven
Der er ifølge Kristeligt Dagblad 1,1 milliarder katolikker i verden, og når paven taler, så lytter de, mener Steffen Johnsen. Om et par uger besøger pave Frans Lund i Sverige, og så skal der laves noget larm om TroFaCos tilbud gennem en Facebook-kampagne. Kampagnen skyder også deres nye fokus på private kunder i gang, og de håber på at kunne sælge deres produkt som julegaver i år.
TroFaCo tilbyder virksomheder og private at mindske deres CO2-aftryk ved at lade dem købe træer hos bønder i Asien og Afrika. TroFaCo arbejder sammen lokale landmænd og sørger for, at de får ejerskab og nytte ud af de træer, der blive plantet. Samtidig giver TroFaCo gennem GPS-koordinater deres kunder mulighed for at finde den enkeltes træer og se billeder af træerne på et kort på en hjemmeside.
“Vores teknologi er ikke banebrydende, men den virker. Når vi præsenterer vores produkt, er folk altid skeptiske overfor, om vi kan sikre, at træerne virkelig er der. Og det kan vi med vores GPS-koordinator og ved at opdatere billederne årligt. Derudover lader vi også bønderne bestemme, hvad der skal plantes; om de eksempelvis vil have frugt- eller medicin træer, og det betyder, at de passer på skovområderne,” siger Steffen Johnsen
De religiøse sendebud prædiker klima
TroFaCo har arbejdet med lokale, katolske organisationer før og haft succes med at få deres budskab udbredt på denne måde.
“Når præsterne fortæller om os, så tænker katolikkerne: ‘Nåja, paven sagde også, at vi skulle passe på vores natur’, og på den måde oplever vi opbakning til vores projekt. Når paven nu kommer til Lund, forventer vi god opmærksomhed, fordi paven altså er lidt af en rockstar, som folk – og ikke kun katolikker – lytter til,” siger Steffen Johnsen, der afviser enhver bekymring ved at arbejde sammen med en religiøs organisation.
“Man kunne frygte, at katolikkerne kun hjælper deres egne landmænd, men det gør de ikke. Det har vi undersøgt. Og der er desuden ikke noget religiøst i sig selv i det samarbejde, vi har med katolske organisationer i lokalområderne,” siger han.
Udover et godt netværk i Asien og Afrika har TroFaCo også et godt forhold til Climate-KIC, en europæisk offentlig-privat innovationsvirksomhed, der samarbejder med virksomheder om at løse klimaudfordringerne.
“Hvis det ikke var for Climate-KIC, så var vi her ikke. Så enkelt kan det siges. De har både hjulpet os økonomisk, men særligt har de hjulpet os med sparring. Det her er en ny type forretning for os, og det har ikke har været nemt at løbe den igang. Det har kostet mange timer og anstrengelser, og med Climate-KIC har vi fået noget sparring blandt andet gennem business-master classes,” siger Steffen Johnsen.