Arkiver

IoTIværksætterlivNyheder

Christian Stadil: Vær unik, men ikke alene på dit marked

Christian Stadil, Tattoodo

En af sæsonens største investeringer i DR’s tv-program Løvens Hule blev givet i går af blandt andet serie-investor Christian Stadil. Læs her, hvad han søger som investor.

“Vi vil gerne eje øret.”

Beskeden kommer fra Hans Henrik H. Heming, der er partner i EarLabs AB. Og beskeden går direkte til de fem investorer i Løvens Hule. En besked, de absolut godt kan lide. For den er ambitiøs.

EarLabs vil være næste generation af ørepropper til vandatleter, der har problemer med svømmeøre. Altså infektioner i ørene. EarLabs to produkter er SurfEars og SwimEars. Produkterne gør det muligt for brugeren at høre helt normalt, mens ørene er beskyttet med ørepropperne. Fremadrettet vil de også have teknologi ind i ørepropperne. 

Alle fem løver er interesserede. Men det ender med, at IT-entreprenør Jesper Buch, erhvervsmand og brandguru Christian Stadil og IT-investor og jurist Tommy Ahlers går sammen og investerer i forretningen. Det gør de med i alt tre millioner kroner for fem procent hver og til en værdiansættelse på 20 millioner.

Patent sikrer mod kopiering

“Deres præsentation var præcis og professionel. Brandet havde en skarp signatur i forhold til logo og produkt, og der var en 360 graders brand præsentations leveret på et højt niveau med et professionelt svar beredskab. Men vigtigst af alt så havde de traction,” siger Christian Stadil, der til daglig er CEO i Thornico, der ejer en række virksomheder.

Da investorerne fra Løvens Hule blev præsenteret for EarLab i foråret, hvor programmet blev optaget, lå EarLabs desuden i 9000 butikker, havde en solid omsætning og formåede at lave overskud. Det selvom de på samme tid investerede i marketing og i Research & Development. Samlet set væsentlige faktorer der klinger godt i en investorers ører. Det er klart, at for at man vil investere i en virksomhed, så skal der være en sund forretning at investere i, mener Christian Stadil.

“Jeg foretrækker at gå efter virksomheder med patenter. Specielt hvis det drejer sig om teknologi, fordi det potentielt giver en voldgrav omkring produktet, der dermed er sværere at kopiere. Rettigheder er i det hele taget en god måde at sikre sin forretning på, så den ikke bliver løbet over ende af andre virksomheder,” siger han.

Han er dog ikke konsekvent i forhold til dette, da han også mener, at man nogle gang bare skal løbe med idéen for at være først i stedet for at vente potentielt forgæves på et patent.

Et unikt men ikke enestående produkt

En anden vigtig faktor, for at Christian Stadils interesse for et startup vækkes, er, at det er unikt. Men ikke unikt i ordets reneste forstand.

“Der må gerne være andre på markedet med samme type produkt. Det viser blot, at der er potentiale i idéen. Og hvis de andre endda tjener penge på deres produkt, så er det rigtig godt,” siger Christian Stadil.

Der er også mange andre, der laver øreprodukter til svømning og surfing ligesom EarLabs, og det er godt, mener Christian Stadil. For det at være unik, kan være mange ting.

“Du kan være unik i din funktion, design, storytelling, branding, service eller pris. Du behøver ikke bremse dig selv og din forretning, fordi du oplever, at der er lignende produkter eller tilbud på markedet,” siger Christian Stadil.

“Toppen er taget af iværksætter-boblen, og det er godt”

Når Christian Stadil kigger ud over iværksætterlivet i Danmark fra sin investorstol, så ser han særligt et potentiale i techvirksomhederne. Og generelt er det gået fremad med iværksætteriet i Danmark de sidste fem år, mener han.

“Der er bygget et helt miljø op omkring at starte virksomhed herhjemme. Der går næsten ikke en uge, hvor der ikke er startup-events, og der dukker hele tiden nye acceleratorprogrammer op,” siger Christian Stadil, der dagligt får idéer og pitches fra startup-virksomheder i sin indbakke.

Iværksætterkurven er dog ikke stødt stigende, vurderer Christian Stadil. Og det er godt, mener han. For det er nødvendigt, ikke kun at starte virksomheder op, men også at konvertere de gode idéer til salg.

“Tidligere var det med eyeballs, trafik og traction. I dag skal der heldigvis mere til for at tiltrække funding. Begreber som omsætningsvækst og positivt cash flow har fået mere fokus. Herunder fra fondenes side,” siger Christian Stadil.

Skriv et svar