Arkiver

E-handelNyheder

Løn på kommission og pop-up butik: Startup vil ruske ved webmarkedet

Kommission, Shopivers

De fleste webbureauer tager en fast pris for en ydelse – om det så virker på sigt for kunden eller ej. Shopivers har i stedet vend den om og tager kommisson. Går det godt for kunden, går det godt for Shopivers, som har åbnet en pop-up butik foran kontoret i Nyhavn.

På Nyhavn ligger der en pop-up shop. Den er ikke helt som alle andre pop-ups, for det er ikke et outlet, mode eller den nyeste madtrend, der fylder lokalet. I stedet er det en masse forskellige webshops’ udstillingsvindue. Her kan de udstille på kryds og tværs, leje en hylde, en væg eller sågar hele rummet. Inde bagved sidder webbureauet Shopivers. Den virksomhed, som alle webshoppene har tilfælles.

Shopivers stiller butikken til rådighed, så alle deres kunder har mulighed for at prøve deres varer af her. Tjekke, om de er prissat korrekt, udstille nye produkter, kunst eller tests. Det er den ene del af de to ben, som Shopivers vil prikke til webmarkedet med. Dét og deres ’no cure no pay’-kommissionsmodel.

”Vi vil ændre markedet markant. Det er svært for kunderne i det nuværende marked at gennemskue, hvad de får for de helt op til 100.000 kroner, som de betaler bureauer for en webshop. Hos os får vi, bureauet, først betaling, når det også virker for kunden,” fortæller CEO Andreas Jensen.

Skræddersyet digital tilværelse på kommission

Shopivers lancerede sidste år. De tilbyder helt konkret digitale løsninger til webbutikker og butikker, som ønsker en skræddersyet digital tilværelse.

Før Andreas Jensen begyndte at bygge på Shopivers arbejdede han i et webbureau, der solgte dyre e-handelsløsninger. Det løb let op i 100.000 kroner for kunderne, men en dag blev en af sælgerne udfordret af en vinhandler, som ville på nettet. Han anede intet om at drive e-handel og var nervøs for at sætte alt over styr. ”Kan det passe, at hvis jeres løsning ikke virker for mig, så står jeg alene med lorten?” spurgte han. Og det fik Andreas Jensen til at overveje, om man ikke kunne vende modellen lidt på hovedet.

I to år byggede han på et nyt webbureau. Shopivers tager en startpris og resten betaler kunderne, som ordrerne kommer ind. Med pop-up butikken får de derudover også en unik markedsføringsplatform med mulighed for feedback fra både handlende og andre virksomheder.

”Vi satser 100 procent på e-handel. Men da vi ledte efter nyt kontor, ville vi gerne have et sted, hvor vi kunne eksponere os selv. Det kostede dog alt for meget, så løsningen blev, at vi kunne leje forkontoret ud til andre nye virksomheder og webshops med behov for en fysisk tilstedeværelse, der ligesom os manglede et sted at kunne invitere kunder hen, afholde en event eller prøve et produkt af, men ikke som ikke har pengene til at åbne en forretning,” fortæller Andreas Jensen.

Kunderne skal lære modellen at kende

Modellen har ikke gjort Shopivers rige endnu, og kunderne skal da også først lige lære den at kende, da der ikke er mange webbureauer i Danmark, der opererer med kommission endnu.

”Det er svært at forstå for vores kunder. De er jo vant til noget andet, og forstår ikke, hvorfor vi gør det her sammen med dem. Vi står jo for driften, og de skal blot sende pakkerne fra butikken. Men når de først er med, hører vi meget positivt fra dem,” fortæller Andreas Jensen og tilføjer:

”For os er det også vigtigt at udfordre branchen. Jeg vil gerne slå et slag for, at e-handel kan drives på kommission. Skal drives på kommission. Sådan får vi skilt fårene fra bukkene.”

Indtil videre kan virksomheden godt leve af kommissionen, som gennemsyrer hele Shopivers. Alle er ansat på kommission, fra CEO til grafiker. Alt undtagen huslejen klares på denne model.

”Vores ansatte kan godt lide modellen. De synes, den er sjov, for vi bliver sat på vægten hver gang. Vi skal levere, for først når det virker for kunden, får vi betaling,” siger Andreas Jensen.

Shopivers, kommission

Skriv et svar