Rekrutteringsmetoden crowd recruiting vinder indpas hos virksomheder verden over, en tendens som danske HireXn ser store muligheder i. Crowd recruiting benytter brugernes netværk som rekrutteringsgrundlag og hjælper virksomheder med at finde de rette kandidater.
Globale organisationer som Deloitte, Widex og SOS børnebyerne har allerede taget konceptet til sig. Pilen ser kun ud til at pege i én retning, og det vil det danske startup HireXn forsøge at drage fordel af.
Helt basalt er crowd recruiting en rekrutteringsmetode, hvor mængderne hjælper med rekrutteringen. Som hverver kontakter man de personer i ens netværk, der matcher stillingsopslag eller opsøger potentielle kandidater, som en headhunter ville gøre det. Herefter får arbejdsgiveren besked om kandidatens profil og CV. Hvis en hververs kandidat fører til en ansættelse, udløses et honorar.
Netværk, netværk, netværk
Med andre ord trækker crowd recruiting på brugernes netværk, når de rigtige kandidater skal findes. Netop netværk betyder i disse dage mere og mere, når det kommer til rekruttering. Ifølge jobportalen Ofir.dk besættes 55 procent af alle stillinger gennem netværk. Og det er tilsyneladende noget, som flere virksomheder har fået øjnene op for.
”Eftersom vi er en virksomhed i hastig vækst har vi hele tiden brug for at kunne tiltrække et bredt felt af kvalificerede kandidater, ligesom vi har brug for at nå ud til den store gruppe af mennesker, der ikke er aktivt jobsøgende. Crowd recruiting er nyt for os, men vi ser absolut et potentiale. Vi får et mere kvalificeret rekrutteringsgrundlag, mens flere netværk bliver aktiveret til at hjælpe os med at finde de rigtige medarbejdere,” siger Kenneth Heiden, økonomichef hos Deloitte Danmark.
Danmarks største rekrutteringsgrundlag
Den nye udvikling har fanget interessen hos folkene bag HireXn. Her har man i cirka halvandet år arbejdet på en platform, som systematiserer og understøtter den nye crowd recruiting.
”Crowd recruiting giver virksomheder et bredere felt til at lokalisere deres jobkandidater. Ofte er netværksrelationen stærkere og mere værdifuld i forhold til at skabe opmærksomhed og interesse hos en kandidat. Med traditionel headhuntning eller jobannoncering opererer man i et begrænset marked afgrænset til den enkelte headhunters evne eller kun de ’aktive’ jobsøgende kandidater,” siger Søren Rosenkrantz, medstifter af HireXn.
På den måde når virksomhederne ud til flere potentielle kandidater samtidig med, at det kun er kvalificerede kandidater, der slipper gennem nøglehullet.
Ny fase, ny strategi
Siden HireXn gik live i marts 2016 har startuppet arbejdet på at få bekræftet sin idé. Den fase er netop overstået. På nuværende tidspunkt har HireXn været igennem godt 20 cases og har omkring 100 “crowd recruiters”.
Derfor bevæger HireXn sig nu ind i en ny fase, hvor tallene skal til at vokse. Startuppets mål for det kommende år er derfor at få etableret sig på det danske jobmarked samt at starte op i Sverige. Desuden trækker HireXn hele tiden på feedback fra platformens brugere og har derfor en del optimering af siden i pipelinen – både funktionalitet og nye produkter. Samtidig begynder virksomheden at tænke på at rejse kapital.
”Det har hele tiden været en klar strategi at vente med investeringer til den fase, vi nu indtræder i. Vi har haft behov for at samle data og har naturligvis haft løse snakke med potentielle investorer, men det er nu vi for alvor skal rykke. Derfor er vores mål for første kvartal 2017 også at starte seriøse forhandlinger med investorer,” siger Søren Rosenkrantz.