Stifterne af it-virksomheden Stripe, brødrene Patrick og John Collison er blevet meget velhavende efter Google-selskabet Capital G har investeret over én milliard kroner i dem.
Storebroderen Patrick gik på andet år på MIT, hans lillebror John gik på første år på Harvard, da de begge droppede ud. Ikke fordi de festede for hårdt eller hadede skolen, men for at hellige sig deres startup på fuldtid. Det var i 2010. Startuppet hed Stripe, og det gør det sådan set stadig. Men værdien af it-virksomheden er steget meget siden dengang.
For nylig investerede Googles selskab Capital G nemlig 150 millioner dollars, svarende til over én milliard kroner i Stripe. Det sendte værdiansættelsen af virksomheden op til 9,2 milliarder dollars – lige knap 65 milliarder kroner, skriver Forbes. De to brødre, Patrick og John fra Irland, er nu hver omkring 1,1 milliarder dollars værd, og lillebroderen John kan nu kalde sig verdens yngste selvgjorte milliardær.
Stripe-stifter tog titlen fra Snapchat-stifter
Tidligere var det Snapchats medstifter Evan Spiegel, også 26 år, der var indehaver af titlen, men John Collison er to måneder yngre. De to eneste andre selvgjorte milliardærer under 30 år er fra de samme to virksomheder; 28-årige Patrick Collison og den 28-årige medstifter af Snapchat Bobby Murphy.
Investeringen har fordoblet værdiansættelsen af Stripe, som i juli 2015 blev sat til omkring fem milliarder dollars. Dengang ejede brødrene omkring 30 procent af Stripe, efter Capital G’s investering er det tal ifølge Forbes nu lidt større end 12 procent.
Stripe har kontorer i San Francisco, og selvom brødrene har studeret i USA, kommer de fra Limerick i Irland. Som teenagere udviklede de en software, som kunne hjælpe private sælgere på eBay med at styre deres forretning, og brødrene flyttede til USA for at få deres projekt lanceret med Y Combinator.
Startuppet kaldte de Automatic, og det blev i 2008 solgt for fem millioner dollars, skriver Forbes. Som studerende på MIT og Harvard gik idémøllen i gang på ny, og de begyndte at arbejde på Stripe, en universal betalingsplatform, som let kan inkorporeres på websites og i apps.
Stripe: En konkurrent til PayPal
Stripe er blevet kaldt en konkurrent til PayPal og traditionelle kreditkort-processorer, men Stripe er ikke kun en betalingsplatform. Stripe tilbyder også virksomheder værktøjer til at handle online inden for eksempelvis deleøkonomi eller inkorporere en udenlandsk virksomhed i USA, fortæller stifterne til Forbes.
Af kunder kan Stripe tælle både Kickstarter, Lyft og Wish. Det skønnes, at virksomheden havde transaktioner for omkring 20 milliarder dollars i 2015. For hver transaktion modtager Stripe 2,9 procent af beløbet plus 30 cent, hvilket kan oversættes til en anslået omsætning på 450 millioner dollars i 2015, skriver Forbes.