Arkiver

NyhederSoftwareUdland

Når selvtillid giver skyklapper: Smartwatch-firma gik fra 740 millioner dollars til lukning

Pebble, Smartwatch

Smartwatch-firmaet Pebble sagde sidste år nej tak til en milliardhandel. Nu lukker produktionen, og firmaets software og flere ansatte er solgt til Fitbit for en brøkdel af prisen.

Lang tid før Apple, før andre smartwatches overhovedet kom på banen, var der Pebble. Startuppet der blev en pioner med lanceringen af sit første smartwatch på Kickstarter. Men måske var selvtilliden i firmaet for høj, skriver Quartz, og som det gamle ordsprog siger, så står hovmod for fald.

I hvert fald har virksomheden nu på selv samme platform, hvor de udgav deres første smartwatch, annonceret, at de er blevet opkøbt af virksomheden Fitbit, der laver fitnesstracking wearables. For en meget lavere pris end de tilbud, Pebble har fået gennem tiden.

Gik efter 100.000 dollars – endte med over 10 millioner

Da Pebbles stifter Eric Migicovsky lancerede den første Kickstarterkampagne i 2012, søgte han efter 100.000 dollars. Det mål nåede han efter få timer. Da kampagnen sluttede, havde han over ti millioner dollars og ordrer på 85.000 ure. Folk var vilde med ham. Medierne var vilde med ham. Techverdenen var vilde med ham. Men det var han også selv.

Til CNBC i efteråret 2015 udtalte han, at det up and coming Apple Watch ingen indflydelse havde på Pebble. Ingen. Apple ville gå efter helt andre segmenter end Pebble. Pebble var mere end smartwatchudgave af Swatch – smart, billig, farverig.

Seks måneder senere måtte virksomheden fyre en fjerdedel af de ansatte.

Takkede nej til to store tilbud

Samme år havde han ellers fået et tilbud fra det japanske urmærke Citizen, som var interesseret i at købe Pebble for 740 millioner dollars. Senere fik Pebble et tilbud fra Intel på 70 millioner dollars. Det takkede han også nej til.

Nu har Fitbit købt Pebble for mellem 34 og 40 millioner dollars, skriver TechCrunch, overtaget al software og en del af de ansatte, og dermed må Pebble lukke, da de får svært ved bare at dække gælden i firmaet, som ikke bliver overtaget af Fitbit.

Det er muligt at lade sig forblænde af succes. Og man kan ikke komme uden om at en kampagne, der gik efter 100.000 dollars og endte med over ti millioner er lidt af en succeshistorie.

Den nyeste version af Pebble blev lanceret i oktober i år. Produktionen er nu skrinlagt, og Kickstarter-støtter får deres penge tilbage, skriver Pebble i en blog. Om Pebbles tur mod solen også bliver et stød for crowdfunding må vi vente at se.

Skriv et svar