Et nyt værktøj vil via kunstig intelligens måle på synergien mellem presseindsats og ekko på sociale medier.
Hvor langt nåede den pressemeddelelse, du sendte ud i sidste uge, egentlig ud? Det kan være svært at måle effekten af ens presseindsats og endnu mere at forstå synergien mellem indsatsen og de sociale medier. Men et nyt værktøj vil nu gøre det lettere at skabe overblik over, hvordan din presseindsats spreder sig på tværs af platforme, og det sker med kunstig intelligens.
Værktøjet hedder Meltwater Impact, og det er mediaintelligence-firmaet Meltwater, der står bag. Med værktøjet vil de gøre det muligt at rapportere alt fra antal delinger på sociale medier til samlet reach og peak.
“Vores vision handler om, at virksomheder gennem grafer og trends kan reagere proaktivt på relevant data i stedet for et reaktivt stilbillede af, hvilke hits virksomheden har genereret på eksempelvis de sociale medier. Her er AI altafgørende for effektivt at kunne overskue et komplekst mediebillede ved hjælp af intelligent teknologi,” siger Sarah Mai Stokholm, marketing manager hos Meltwater Danmark.
“Det handler om at vide det, der er vigtigst”
Hos Meltwater er AI og text recognition i hovedsædet.
“AI er en spændende teknologi, som vi kommer til at se meget mere til i fremtiden. Ved at bruge AI i Meltwaters Media Intelligence Platform, giver vi virksomheder mulighed for at opdage trends og insights fra store mænger data. Det handler ikke længere om at vide alt, det handler om at vide det, der er vigtigst,” siger Sarah Mai Stokholm.
Både iværksættere og små virksomheder bruger Meltwaters forskellige software-værktøjer, og Meltwater Impact har de valgt at lægge ud som freemium. Man skal blot bruge en URL fra første gang, ens pressemeddelese blev gengivet i et medie. På baggrund af det udarbejder systemet en rapport med omtaler, reach, engagement og global eksponering.
“Vores system crawler mere end 265.000 online nyhedskilder i hele verden samt millioner af hits på sociale medier; et antal som stiger hver eneste dag. Således får du hurtigt et overblik over, hvor din historie er gengivet samt hvilke emner og tematikker, der er blevet nævnt i forbindelse med historien,” fortæller Simon Ernst-Sunne, Managing Director hos Meltwater Danmark i en pressemeddelelse.
AI bringer mange muligheder i fremtiden
På sigt vil Meltwater Impact få flere funktioner. Før lancering var værktøjet allerede afprøvet, men i kommunikationsbranchen og inden for AI skal man hele tiden udvide, opdatere og dygtiggøre sig.
“Vi tror på, at AI bringer mange flere muligheder i fremtiden. Blandt andet er AI afgørende, når vi skaber synergi, skalerer KPI´er og skaber et samlet overblik for vores kunder. Det er blandt andet med hjælp fra intelligente teknologier, vi kan spore hvordan en historie spreder sig på tværs af forskellige medier og medietyper,” siger Sarah Mai Stokholm.