De har fejet deres konkurrenter af betalingsbanen, mens de succesfuldt har innoveret deres service. I løbet af 2016 har de skabt nye muligheder med deres løsning, som er på ni ud af ti smartphones i Danmark. Vi mødte MobilePay på “Veje Til Vækst” i Herning.
Sprogblomsterne springer ud, når de udtrykker udvikling eller en ny måde at gøre tingene på.
“Jeg googler det lige.”
“Zlatan zlatanerer.”
Fænomerner bliver en del af vores hverdagssprog, når de bliver allemandseje og vi får et forhold til dem. Da dankortet i 1983 kom på markedet, var det svært at vænne danskerne til at bruge det fremfor checks og kontanter. Men i dag bruger mere end 3.3 millioner mennesker Danske Banks app MobilePay. Derfor er det heller ikke underligt, at flere i dag siger, “Jeg mobile-payer dig lige.”‘
Suverænt efterår og nye konkurrenter
Fundamentet under konkurrenten Swipp begyndte lige så stille at smuldre i efteråret, da Nordea faldt denne løsning i ryggen. Swipp blev etableret af de andre danske banker, og så var det Danske Bank mod resten. Men lige lidt hjalp det dem.
Læs også: Nordea skrotter Swipp og hopper over til Mobile Pay
Nu hvor det kun er skelettet, der er tilbage i Swipp, og flere banker er gået over til MobilePay, kan man koncentrere sig om konkurrenter i en hel anden størrelsesorden.
”Det er godt, at vi har fundet sammen med bankerne, der stod bag Swipp. Nu kan vi fokusere på at innovere og sætte fokus på det, det handler om. At give vores på sigt mest frygtindgydende konkurrenter massiv modstand, Google, Facebook med flere. De er ikke på det nordiske marked endnu. Og det er på grund af os,” siger Michael Schmidt Barsøe, der er chefkonsulent i MobilePay.
I dag benytter mere end 5.500 webshops MobilePay, og det er i 98 ud af 99 kommuner.
Loyalitet er altafgørende
For at holde de mægtige konkurrenter fra døren, skal man først og fremmest vinde danskernes hjerter og loyalitet. Det gør man ved at innovere og skabe nye løsninger. Således sendte MobilePay datter-appen WeShare på markedet tidligere på året.
”Det er vigtigt, at det er nemt. Både for brugere og for virksomheder. Vi skal ændre vaner, men det er ikke nok at sige, at vi vil fjerne kontanterne. Vi skal lave funktionaliteter, der imødekommer folks behov for at forbruge nemmere og gøre deres liv lettere. Det gør vi ved at reducere behovet for eksempelvis fysiske kvitteringer og fakturaer,” siger Michael Schmid Barsøe.
Inden længe vil vi kunne betale PBS-regninger ved at bruge swipe-fingeren, og donationer skal automatisk registeres på vores årsopgørelse gennem appen. Det er blot få af de utallige funktioner, man arbejder på forud for det nye år.
2017 bliver et skelsættende år for MobilePay og dermed også i høj grad for danske brugere, der kan se frem til endnu flere integrerede løsninger som fakturahåndtering og elektroniske penge for de helt små.