Learningbank, der styrker medarbejderes kompetenceudvikling ed digital læring, har modtaget en større millioninvestering. Pengene er øremærket til udvikling af ny teknologi og datasikkerhed.
Når din virksomhedsmedarbejdere skal udvikle deres kompetencer, lære om fødevarehygiejne eller er klar til næste skridt på rangstigen, kan de tage VR-briller på, gå ind i et parallelt univers og lære færdigheder gennem leg og spil. Eller det er i hvert fald på tegnebrættet nu hos Learningbank, som har modtaget en større investering.
Investeringen kommer fra it-iværksætter Rasmus Aaen Madsen samtidigmed med at investorerne Sato Holding og Vækstfonden har øget deres funding. Sidstnævnte med yderligere to millioner.
Nye teknologier i fokus
Learningbank blev stiftet af Stine Schulz i 2014. Hun var sidste år nomineret til to Ivækstpriser. Virksomheden kan bedst beskrives som et digitalt læringsbureau til kompetenceudvikling, og har på kort tid fået kunder, der tæller Røde Kors, Telia, Emmerys og Novo Nordisk.
Pengene skal bruges til at udvikle nye læringsteknologier, som eksempelvis virtual reality eller augmented reality, så læringen kommer til at foregå i et spænd mellem teknologi og virkelighed.
Læs også: CEO: Det er murene, jeg har ramt, der har formet mig
“Der er et gigantisk potentiale i de nye teknologier. I udlandet ser vi eksempler på, hvordan VR og AR transformerer måden vi gør ting på – lige fra at købe sit nye hjem til at gå til lægen. Når vi taler læring, er potentialet om muligt endnu større. Learningbank har gjort sig nogle spændende erfaringer med gamification sammen vores kunder, hvor vi bruger elementer fra spil og leg til at gøre læring motiverende. Når vi så tilsætter AR betyder det, at brugeren kan få en uforglemmelig læringsoplevelse,” siger Stine Schulz og tilføjer:
“Og det er jo netop det, vi gerne vil med læring. At man husker det lærte, så man kan bruge det til at blive endnu dygtigere og få endnu mere succes med det, man laver. De nye teknologier er for os kun relevante, hvis vi kan omsætte dem til reel værdi for mennesker, for hvis vi lykkes med det, så kommer vi til at skabe endnu bedre resultater sammen med vores kunder.”
Danske Bank skaber virtuelt læringsunivers med Learningbank
Sammen med Danske Bank har Learningbank skabt et virtuelt læringsunivers, der også indgår i bankens 2020-strategi.
“Normalt er det rigtig svært at lave opfølgning på adfærd. Men nu kan vi følge det meget tættere, fordi vi kan se, hvem der træner, og hvor meget de træner. Og jeg kan sige til de lokale ledere i landene, ‘Godt, hvis I vil have forandring, så skal I også bruge træningsmaterialet aktivt.’ Det er en kæmpe fordel,” siger Marianne Lykke Nielsen, Senior Business Consultant & Project Manager hos Danske Bank.
Datasikkerhed bliver kun mere relevant
Derudover skal pengene gå til datasikkerhed. Kravene er nemlig særligt høje for startuppet af to grunde:
“For det første er vi leverandør til store virksomheder, som selv har en lang række compliance- og rapporteringsforpligtelser. Det vil sige, de typisk skal kunne redegøre for deres samlede it-setup, hvor Learningbank er en del af det. Derfor stilles der ekstra store krav til os. Omvendt betyder det jo så også, at alle vores kunder er omfattet af den høje sikkerhed. For det andet skal vi være klar til den nye EU Databeskyttelsesforordning, som træder i kraft i 2018 med krav blandt andet om, at virksomheder, der håndterer personfølsomme oplysninger, skal ansætte en Data Protection Officer,” siger Stine Schulz.
Bestyrelsesformand med erfaring fra softwarebranchen
It-iværksætter Rasmus Aaen Madsen er nu ikke bare ny investor, men også bestyrelsesformand. Han har erfaring fra softwarebranchen med udvikling af nye teknologier, som BI Systemet Youcals, som han solgte til SuccesFactors i 2010.
”Der er vækst i digitale teknologier og strategier til læring. Det er fantastisk, at et dansk startup bringer teknologierne i spil på nye måder, som giver ’wow’ effekt. Og kunderne kan se, at deres medarbejdere bliver dygtigere. Når de store, gamle it systemer samtidig ikke kan følge helt med på innovation, brugeroplevelse og hastighed, så skaber det muligheder i markedet for andre,” siger Rasmus Aaen Madsen.
Learningbank kom ud af 2016 med tredobling af omsætning
Learningbank indfriede sine vækstmål for 2016 og gik ud af året med en tredobling af omsætningen i forhold til 2015.
“Det er ikke godt nok bare at sælge løsninger til kunderne. Vi vil også sikre, at medarbejderne faktisk lærer noget, som de kan bruge til at få bedre resultater i jobbet. Det kan være et bedre produktkendskab, som gør dem til dygtigere sælgere. Eller en kortere og bedre oplæringsfase. Brandon Hall Groups markedsanalyse viser år efter år, at alt for mange virksomheder bliver hurtigt utilfredse med deres valgte læringsteknologi. E-læring er et marked med plads til forbedring. Og dén vil vi gerne levere,” siger CEO Stine Schulz i pressemeddelelsen.
Rettelse 12. januar: Grundet fejlinformation blev der først skrevet firedobling. Der er dog tale om en tredobling af omsætningen.