En af verdens førende bilproducenter har sammen med en række venture-virksomheder skudt et trecifret millionbeløb i selvkørende robotbude.
De ligner afrundede kølebokse på hjul med en tyk antenne og blanke overflader. Da de kom kørende ind på diverse konferencer – som Deliver One – sidste år blev de modtaget med en blanding af smil, udbrud som det normalt kun er børn og dyr, der udløser og rystende hoveder. Ikke alle var overbevist om de små budrobotter i fremtiden ville køre pizza og take out ud til folk i storbyerne.
Men Starship Technologies, som har udviklet de selvkørende budrobotter og som tester omkring 80 af dem i en række storbyer i samarbejde med blandt andet Just Eat, har nu fået endnu en investering, en trecifret en af slagsen, skriver Berlingske.
122 millioner kroner til videre udvikling
Det er Daimler-ejede Mercedes-Benz Vans, der sammen med en række internationale venture-virksomheder, har investeret 17 millioner dollars, svarende til 122 millioner kroner i Starships robotbude.
Starship Technologies er startet af Janus Friis og Ahti Heinlas i 2014. Virksomheden, der i dag har 90 ansatte, har gang i testprogrammer i Tyskland, Schweiz, Estland, Storbritannien og USA, og tidligere har virksomheden talt om også at udvide til Danmark i løbet af 2017.
Læs også: Skype-milliardærer og Just-Eat i nyt samarbejde: Få din pizza bragt med robotbud
De første robotter rullede ud i 2015, og siden da har robotterne kørt mere end 25.000 kilometer i 16 lande og 59 byer. Det har skabt så meget opmærksomhed om Starship Technologies vision; nul omkostninger, nul ventetid og nul miljøbelastning, at flere partnere begyndte at henvende sig.
Der skal økonomi i foretagendet
Det resulterede så i millioninvesteringen, som gør det muligt at udvikle robotterne. Pilotforsøgene er nemlig overvåget af mennesker, men snart kan det være slut.
”Vi er på et stade, hvor vi er i stand til at levere varer, men vi har stadig mennesker, der følger robotterne rundt, og det kan jo aldrig blive økonomisk rentabelt, hvis der skal mennesker til at ledsage robotterne. Derfor er der behov for yderligere udvikling og flere tests, så vi er sikre på, at robotterne kan håndtere mange forskellige varetyper, så der kommer økonomi i det,” siger Ahti Heinla til Berlingske.
Robotterne er nemlig, som man nok kan forestille sig, langsomme og bygget til fortove. Robotterne kan bære, hvad der svarer til to fyldte bæreposer, og kunderne kan følge sin levering real time via en app.
Budrobotter klar til at stå på egne hjul i 2017
Robotterne er blevet taget godt imod af både kunder, og de mennesker, som de møder på deres vej, fortæller stifterne til Berlingske. De forventer, at de i løbet af i år vil være klar til at sende robotterne ud på egen hånd – eller hjul – og hente yderligere kapital til virksomheden, der indtil nu har hentet 20 millioner dollars.