Arkiver

NyhederSoftware

En chatbot skal redde flygtninge med livsvigtig information

chatbot, chatbotter, chatbots

Foto: Angel Garcia

En af flygtninges store udfordringer er manglende information. Derfor har kandidatstuderende i Danmark startet Refugee Text, der via en chatbot gør livsvigtig information let tilgængelig.

Hvad er asylreglerne i Tyskland? Kan man rejse til Sverige som flygtning? Hvor finder jeg nødhjælp?

Det er nogle af de spørgsmål, brugerne af Refugee Text spørger om. Brugerne er flygtninge, og de er afhængige af viden om deres muligheder det sted, de er. Men information og viden er en mangelvare, når man er på flugt. Det opdagede norske Kåre Magnus Sand Solvåg under et universitetsprojekt i Danmark i 2015.

“Flygtningekrisen var intens, og jeg vidste, at jeg ville arbejde med den i mit projekt. Derfor undersøgte jeg flygtninges udfordringer og fandt ud af, at manglende information blandt flygtninge er et stort problem. Det gælder også for højtuddannede flygtninge. Nogle spørgsmål er simpelthen ikke mulig at Google svarene på,” siger Kåre Magnus Sand Solvåg.

Ja, flygtninge har mobiltelefoner

To af de største flygtningegrupper i Danmark er syrer og afghanere, og ifølge CIA World Factbook havde over 80 procent af den syriske befolkning og over 60 procent af den afghanske i 2015 en mobiltelefon. Det er deres livslinje, og derfor giver det fin mening, at Regufeetext er en service, der fungerer på sms og Facebook.

Du sender beskeden “hi” i en sms eller en Facebook-besked til Refugee Texts chatbot, der så beder dig vælge engelsk eller arabisk. Herefter kan du stille chatbotten alle de spørgsmål, du har. 

Læs også: Startup vil sikre blod i u-lande: ”Teknologi uden et større formål er meningsløst”

Rent praktisk skriver du altså med en chatbot, der kan læse dine spørgsmål og sende de rette svar i din retning.En chatbot er et computerprogram beregnet til at simulere samtale med menneskelige brugere. Refugee Texts chatbot er fyldt med den nyeste viden fra nødhjælpsorganisationer, advokater og stater. Og alt informationen er valideret af Refugee Text-teamet.

“Der kommer misinformation fra selv de store ngo’er, som skal undgås. For eksempel da Sverige lukkede grænsen, var der mange eksempler på folk i Grækenland, der alligevel havde fået at vide, at de godt kunne kommer til Sverige,” siger Kåre Magnus Sand Solvåg.

refugee text_2
Refugee Text-teamet består af Caroline Arvidsson, der er designdirektør (til venstre); Kåre Magnus Sand Solvåg (midt for), der står i spidsen for udviklingen af teknologien; og Ciarán Duffy, der er direktør i Refugee Text Director (til højre). Foto: Angel Gracia.

Nødhjælpsorganisationer vil ikke samarbejde

Refugee Text er lige nu Danmark, Sverige og Tyskland i en tidlige prototypeudgave. De forventer snart at udbrede deres service til Grækenland, som de lige nu søger penge til, og senere Jordan. Udover at få investeringer i projektet er holdet bag Refugee Texts helt store udfordring at få flere forskellige ngo’er til at levere information til deres service.

“Oprindeligt var planen at få mange mange organisationer under ét Refugee Text-nummer, men større hjælpeorganisationer er meget politiske og har svært ved at samarbejde. Vi håber på sigt at kunne samle flere organisationer i de forskellige lande, servicen bliver tilbudt i,” siger Kåre Magnus Sand Solvåg.

Læs også: Chatbot har sparet billister for knap 27 millioner kroner

Han forklarer, at fordelen ved deres produkt er, at supporten til produktet er minimal, og at deres service er op til 90 procent billigere end eksempelvis nødhjælpsorganisationernes nuværende metoder til at udbrede information til flygtninge.

Udover Refugee Text forventer de tre unge bag projektet også at sælge deres chatbot-software til andre virksomheder, der har brug for en service, der hurtigt og nemt kan svare kunder på gængse spørgsmål.

Skriv et svar