Dansk e-handel fortsætter med at vækste. Alene sidste år voksede e-handlen herhjemme med over 20%, og det er selvom, at det stadig er B2C markedet, der trækker det tunge læs. Men hvis dansk e-handel skal fortsætte med at vokse i samme tempo i fremtiden, er det nødvendigt, at både B2B- og servicevirksomhederne kommer op i gear.
I USA er det B2B markedet og servicevirksomhederne, der driver væksten, og det er med god grund, for det er her ordrerne er rigtig store. Men mange servicevirksomheder herhjemme tvivler stadig med at kaste sig over e-handlen. Derfor kommer der her en kort guide med tre brugbare tips til, hvordan man kan få succes som B2B- eller servicevirksomhed på nettet.
Sørg for at vælge den rette digitale kanal – Facebook er det sikre valg
Det første, som man skal have styr på som virksomhed, hvis man vil kaste sig over digital markedsføring – navnlig for første gang – er, hvilken digital kanal man vil bruge. Det er her mange virksomheder kommer i tvivl. Mange danske virksomheder tvivler på om netop deres målgrupper er tilstede online, eller om der faktisk er folk, der søger efter netop deres produkter eller serviceydelser. Og jo mere kompliceret dit produkt er at forklare, jo mindre er sandsynligheden for dette.
Men der er et sted, hvor de fleste danskere er, og det er på Facebook. Den store fordel ved Facebook og Facebookannoncering er, udover at der er 2,3 millioner danske brugere, at man kan målrette sine annoncer imod folk, baseret på deres jobstilling, eller man kan henvende annoncer imod virksomheder og medarbejdere, alt efter hvilken branche de er i. Dette gør, at man for en relativ lav pris kan lave en målrettet digital kampagne imod ens kernemålgruppe. En virksomhed, der har haft succes med denne fremgangsmåde, er virksomheden Iadvice, der sælger it-softwaren Visma business, som er henvendt til netop B2B virksomheder.
Sørg for at din side er konverteringsoptimeret
Det næste man skal sørge for, hvis man vil have succes på nettet som B2B- eller servicevirksomhed, er, at sørge for, at ens side er konverteringsoptimeret.
Med dette menes der blandt andet, at man skal sørge for at en mulig kunde kan udløse en konvertering, såsom at udfylde en kontaktformular, så man har en chance for at føre regnskab med antallet af konverteringer som ens digitale markedsføring kaster af sig. Hos nedrivningsvirksomheden J-jensen.com har man således indsat kontaktformularer på alle landingssider, hvilket gør det muligt at måle fremgangen fra måned til måned.
Udover at kunne måle antallet af konverteringer på sin side, gælder det her også om at sørge for, at ens side er mobilvenlig – ellers kommer man aldrig til tops på side 1 hos Google, da alle resultater skal være mobilvenlige for at komme i top 3, hvor størstedelen af trafikken samler sig.
Få helt styr på dit content – sæt ord på dig selv og dit produkt
Det næste sted, man bør have fokus som B2B-virksomhed, er, når det kommer til indhold på siden. Google er en indholdsbaseret søgemaskine, og det vil sige, at godt og relevant indhold har en stor betydning for dine placeringer i søgeresultaterne – og når man vælger at satse på søgemaskiner er det afgørende, at man har noget indhold, der svarer på de spørgsmål, som ens brugere stiller sig selv. Her er der mange servicevirksomheder, som ikke er vant til at sætte ord på deres serviceydelser. Derfor skal mange virksomheder oprette flere landingssider og lægge et stort arbejde i, nærmest at skære ud i pap, hvad de tilbyder af services og til hvem. Hvis du vil se et eksempel på godt, men simpelt indhold, finder du det her.