Arkiver

Content Ad SpaceContent PartnereNyhederSponsoreret indhold

Danske webshops skal fokusere mindre på Google og mere på Amazon

I løbet af de sidste mange år har Google siddet tungt på tronen, som verdens mest populære søgemaskine, men ifølge nye tal fra USA, så er Amazon nu den foretrukne søgemaskine blandt amerikanerne. Alt dette er dog en del af en større tendens, hvor trafikken og salgene af produkter online i stigende grad flyttes fra Google til Amazon, og netop derfor bør danske virksomheder også fokusere mere på at være tilstede på Amazon.

55% af amerikanerne starter deres produktsøgninger på Amazon fremfor på Google

De fleste tænker automatisk på Google når snakken falder på søgemaskiner, men en ny undersøgelse fra USA viser at over 55% af amerikanerne nu foretrækker at starte deres søgen efter produkter på Amazon fremfor på Google. Ifølge undersøgelsen er det kun 28% af amerikanerne, der starter deres søgning på Google.

Samme udvikling er ikke helt stået igennem i Europa, selvom at Amazon hurtigt har taget store bider af både det tyske og det britiske marked for e-handel. Grunden til Amazons store succes er, at der foretages mere end tre gange så mange produktrelaterede søgninger hos Amazon sammenlignet med Google, hvilket skyldes den hårde konkurrence, og de deraf følgende lave priser, hvilket gør at bruger på Amazon er langt længere fremme i købcyklussen end den traditionelle Google-bruger. Googles bruges i høj grad til at foretage research om givne produkter og tjenesteydelser.

Danske webshops mister indtægt ved at glemme Amazon

Selvom Amazon ikke har en dansk hjemmeside, så har den amerikanske gigant også være blandt danskernes foretrukne webshops. I 2015 var Amazon den tredje mest besøgte webshop herhjemme og tegnede sig for knap 2% af alle køb i Danmark. Danskerne køber særligt sko og nattøj til børn hos Amazon – varer som der i forvejen er stor konkurrence om på det danske marked.

Men selvom at mange danskere tilsyneladende ikke har nogle problemer med at handle i udenlandske webshops, så er der stadig relativt få danske webshops, der vælger at fokusere på Amazon i deres digitale markedsføring, og det går i sidste ende, at man går glip af rigtig mange salg.

For selvom at konkurrencen er hård på Amazon, så står almindelige webshopsejere for hele 40% af alle salg hos Amazon. Her fremhæver Amazon selv, at de som klarer sig godt er butikker der sælger unikke produkter, brugte varer eller folk som er såkaldte first movers, hvilket er de webshops som først tilmelder et givent produkt hos Amazon.

Blandt andet var boldbade et produkt som florerede længe på Amazon før de for nylig kom til Danmark.  Det er heller ikke kun tøj, sko og elektronik, der sælges på Amazon, men også madvarer som chokolade og alkohol og spiritus som whisky og cognac udgør en stor del af salgene for Amazon, hvilket gør, at Amazon udfordrer hele detailhandlen fra selvstændige butiksejere til supermarkeder.

Danske webshops skal være bedre til at tænke internationalt fra starten

I takt med at ovenfornævnte udvikling tager til, bliver det stadig vigtigere for danske webshops at tænke internationalt. I dag starter de fleste danske webshops med at udvide til Sverige, Norge og i mindre grad til Tyskland.

Disse beslutninger beror ofte på, at det er her man finder de mindste sproglige barrierer, men hvis man vil ind i Tyskland, kommer man ikke udenom Amazon, hvis man vil have succes. Derudover er sprogbarriererne også til at håndtere, hvis man vil ind på det engelske marked, og her er det igen umuligt at komme uden om Amazon som aktør. Danske webshopejere bør derfor i større grad fokusere på at være til stede på Amazon, fremfor uden lukkende at fokusere på Google.

Skriv et svar