Intelligente sensorer og IoT kan hjælpe detailhandelen til eksempelvis bedre lagerstyring. Foto: Teknologisk Institut
Folk handler mindre i de fysiske butikker og mere på nettet. Men Big Data og Internet of Things kan give nyt liv i detailhandelen. Det mener Teknologisk Institut, som starter nyt IoT Center med en testbutik fuld af tech. Startupvirksomheder er velkomne til at udstille i butikken.
Mennesker der maser rundt med indkøbsvogne, børn der græder, og butikshylder der roder. En tur i supermarkedet lige i ulvetimen, opmuntrer dig ikke ligefrem til at finde på gode retter til aftensmaden.
Men turen i supermarkedet lige efter arbejde kan blive meget bedre med lidt tech. Det vil Teknologisk Institut bevise med Center for Internet of Things, IoT Center. I centeret skal de fysiske detailhandelsbutikker lære af internethandlens viden om kunderne, for folk dropper de fysiske butikker til fordel for de online.
“Det skal være lige så nemt at handle i dit lokale supermarked som på nettet. Du skal kunne gå ned i dit supermarked og meget let få købt netop det, du gerne vil, samtidig med du bliver præsenteret for relevant indhold, fordi der er en koordinering fra online til fysisk butik,” siger sektionsleder på Teknologisk Institut, Jan Overgaard.
En butik fuld af tech
Teknologisk Institut er sat i verden for at styrke danske virksomheder via oplysning om tech. Etableringen af IoT Centeret tager sit udspring i Industri 4.0, der handler om at udnytte data fra markedet, skabe nye services og kunne netværke med kunderne. Og det er nødvendigt, for kunderne begynder at stille krav.
“De er begyndt at forvente at blive præsenteret for relevant viden, når de handler. Denne forventning stiller også nye krav til virksomhederne, som med dataopsamling og –analyse skal kunne forudsige, hvilke produkter og services, der skal tilbydes hvilke kunder, eller hvilke optimeringer i forretningen, der skal tages på baggrund af analyse af data,” siger sektionsleder Jan Overgaard.
Men det er vanskeligt for detailhandlen at få et samlet overblik over de bedste teknologiske muligheder, mener Teknologisk Institut. Derfor laver de en fysisk testbutik, der har til formål at hjælpe fysiske detailhandelsbutikker og –kæder til at få overblik over de tekniske muligheder og give dem konkret rådgivning i de rette løsninger.
Startupvirksomheder er velkomne i butikken
I den fysisk testbutik samler og demonstrerer centeret teknologier som RFID-tagging af varer, bluetooth, intelligente kameraer, beacons og akustiske lydsensorer. Eksempelvis kan virksomhederne lære, hvordan intelligente kameraer kan analysere deres kunder og dermed optimere deres service.
Står man som startupvirksomhed med en en smart teknologi, er man også velkommen til at kontakte centeret. Teknologisk Institut vil blot sørge for, at det kun er state of the art-tech, der bliver præsenteret og sørge for at de nyeste tendenser er repræsenteret.
“Vi vil meget gerne i dialog med startupvirksomheder, om hvad kan de levere, og hvordan de kan levere det; vi vil meget gerne se deres løsninger demonstreret og vide, hvordan dataen bliver opsamlet og kan integreres i andre systemer,” siger Jan Overgaard.
Arbejdet med IoT demo-centeret bliver tænkt sammen med projektet Big Data Business Academy for Industriens Fond og Innovationscenter for eBusiness for Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Super excetid to see more of this kind of stuff online.