Magnus Kjøller er navnet på en IT-millionær, som mest af alt er kendt for at have skabt CM Network, som blandt andet har drevet PointWorld igennem en længere årrække. Fornylig har den unge IT-millionær desuden solgt sit ejendomsselskab, som har ejet intet mindre end 175 udlejningsboliger i Aalborg for intet mindre end 223 millioner.
Ligeledes har den blot 33-årige iværksætter samtidig også netop frasolgt sit selskab, CM Network til tidligere medarbejdere, som fremadrettet skal drive den succesfulde IT-virksomhed videre.
For fremtiden har IT-iværksætteren planer om at koncentrere sig om at investere og hjælpe start-ups godt videre som business angel – og i denne artikel kommer Magnus Kjøller med 3 gode råd til start-ups.
1. Undersøg grundigt om der er et marked for din idé
En idé er en ting. Men det er alfa omega, at man som iværksætter sørger for at få klarlagt, om der overhovedet er et marked for den idé, man har. Sørg derfor for grundigt at finde ud af om der er et marked for idéen, inden du for alvor går i gang.
Her er det samtidig også vigtigt at huske på, at en ting er, om der er folk, der har interesse for det produkt, man har. En anden ting er naturligvis, om der er nogen, som er villige til at betale for det produkt eller den ydelse, som ens start-up skal tilbyde. Man anvender typisk termerne ”proof of concept” og ”proof of business”. Var din idé at lave en slikbutik med gratis slik, er jeg sikker på, at der var proof of concept. Men taler vi derimod om proof of business, var det nok en lidt anden snak.
2. Skab en organisation med forskellige kompetencer
Nærmest ingen virksomheder med stor succes er skabt udelukkende af en mand. At samle det rigtige team er ekstremt vigtigt for at skabe en succesfuld forretning. Som iværksætter er det derfor en rigtig god idé at finde en eller flere personer, som man kan alliere sig med, og hvor hver enkelt person er dygtig på hver sit område.
3. Hold dig til din niche!
Alt for mange virksomheder tror, at de skal tilbyde alt til alle. I dag er det vigtigt, at man specialiserer sig, så man signalerer ekspertise indenfor lige netop det område, man arbejder med. Ingen kan være verdensmester i alt – så sørg derfor for at finde den rette niche – og hold dig til den!
Ideen med en niche er som udgangspunkt god. I Danmark er vi dog desværre som bekendt kun godt 5 millioner mennesker og det betyder, at mange danske nicher simpelthen er for små. Er man rigtig dygtig, kan man dog i nogen tilfælde være med til at gøre nichen større ved at tilbyde et produkt, kunderne ikke vidste de havde behov for.
Et eksempel er konceptet “Få 3 tilbud”, der bl.a. tilbydes på http://www.gulvafslibningsguide.dk/ Det er forholdsvis nyt, at indhente 3 forskellige tilbud det samme sted og mange forbrugere er endnu ikke opmærksomme på denne mulighed.