Der er få ting, der har været så radikale for landskabet af virksomhedsledelse og udarbejdelsen af forretningsplaner som internettets opfindelse og udbredelse. Det har simpelthen ændret slagets gang én gang for alle.
Et af de områder, hvor det har betydet allermest er indenfor markedsføring. Der er rigtig mange fordele ved digital markedsføring, hvis man sammenligner med de mere traditionelle markedsføringskanaler. Det er gennem digital markedsføring muligt at eksponere de virksomheder, der tidligere var svære at eksponere gennem de klassiske kanaler.
Kort fortalt er digital markedsføring for alle. Læs videre og lær mere om, hvordan du kan benytte dig af digital markedsføring til virksomheder, hvor du umiddelbart ikke er så ligetil.
Content marketing
Content marketing er på alles læber og det med god grund. Der er nemlig virkelig meget at hente indenfor content marketing. Kort fortalt går det ud på, at du laver content, der skaber værdi for dine potentielle kunder.
Værdien skal ikke rettes mod at sælge et produkt, men at give oplysende informationer indenfor et emne, hvor der er mange, der leder efter svar. Det er derfor vigtigt, at du starter med at lave en søgeordsanalyse, inden du begynder at skrive om de givne emner.
Søgeordsanalysen skal give dig svar på, hvilke ord og sætninger der har volumen og der derved er interesse for. Disse søgeord kan du så lave materiale med udgangspunkt på i. Det kan for eksempel være spørgsmålet; ”hvad er vandvorter?” Hvis du som virksomhed giver et ordentligt svar på dette spørgsmål, vil folk huske dig som noget positivt og vende tilbage til din virksomhed, hvis de har brug for nogle af dine produkter.
Search Engine Optimization (SEO)
En anden måde at skabe gode markedsføringsresultater er ved at benytte sig af SEO. Til dem der ikke ved det, går SEO kort fortalt ud på, at man prøver at rangere så højt som muligt i Googles organiske søgemaskine.
Det kan du gøre på flere måder. Hvis du for eksempel gerne vil rangere højt permanent hårfjerning, er det først og fremmest en god ide at bygge en landingsside med en masse kvalitetstekst på. Derefter skal du sikre, at hjemmesiden fungerer optimalt rent teknisk.
Hvis du stadig ikke har en tilfredsstillende placering i Google, er det bare om at begynde at linkbuilde. Du skal huske på, at der er stor forskel på at ligge nummer 1-2 og 4-5. I rigtig mange tilfælde, kan det virkelig godt betale sig at lægge det ekstra arbejde i at ligge helt i top.
Mange såkaldte eksperter mente at Facebook var på retræte. Sådan har det på ingen måde været i 2017 – tværtimod. Folk benytter Facebook som aldrig før. Som markedsføringskanal er Facebook også fantastisk. En af de gode ting ved Facebook er, at det simpelthen kan bruges til alt.
Det er til b2b, b2c, store og små virksomheder. Det er til e-commerce og komplekse servicevirksomheder. Derudover er det muligt at segmentere sin målgruppe efter forskellige kriterier. På den måde rammer du kun de kunder, der er har størst sandsynlighed for at købe dine produkter.
Når først kunden har interageret med dig som virksomhed, har du mulighed for at benytte dig af retargeting. Retargeting er på mange måder genialt. Det giver dig nemlig muligheden for kun at rette dine annoncer mod folk, der tidligere har vist din virksomhed interesse, og som derved er mere tilbøjelige til at købe din produkter.