Hvis du arbejder som virksomhedsejer, bogholder eller økonomiansvarlig i et firma, er du sandsynligvis stødt på kunder, der ikke er synderligt samarbejdsvillige, når det kommer til betaling af gæld og diverse fakturaer. Inkasso er det juridiske arbejdsfelt, der omhandler inddrivelse af gæld, hvilket inkassoloven og fogedretten danner rammerne omkring. Inkassobureauerne overtager kontakten med kunden, og de påtager sig dermed ansvaret for at få dine penge i kassen (’in-kasso’). Står du i en situation, hvor du mangler assistance i forbindelse med gældsinddrivelse, kan det indimellem være nødvendigt at tage kontakt til et kompetent inkassobureau. Her kan du få et par yderligere informationer med på vejen.
Hvorfor et inkassobureau kan være løsningen
De fleste kreditorer er, som nævnt, stødt på debitorer, der ikke tilsigter at betale, hvad de skylder. Hvis du oplever et sådan tilfælde, bør du være opmærksom på, at sagerne ofte kan trække i langdrag, og samtidig er det en opslidende proces, der tager meget af den tid, som ellers var tiltænkt arbejdet. Mange tror fejlagtigt, at inkassobureauer og advokater ikke skyr nogen midler, når det kommer til gældsinddrivelse, og at de dermed også agerer kontant overfor de skyldnere, der økonomisk ikke er i stand til at afdrage på deres gæld. Dette billede er dog ganske fordrejet, da inkassobureauerne i langt højere grad ønsker at finde en løsning, der kommer alle parter til gode. Mange problemstillinger omkring gældsinddrivelse kan således løses igennem en fornuftig dialog, som samtidig er langt mere tidsbesparende. Hvis skyldneren på ingen måde påtænker at optræde rationelt, kan det dog blive nødvendigt med en indenretslig inkassosag. Her kan inkassobureauet bistå dig igennem hele forløbet.
Den typiske proces
Inkassosagerne afgiver ganske meget, hvorfor processerne sjældent er ens. Kigger man på det klassiske eksempel omkring ubetalte fakturaer, vil forløbet som ofte starte med en rykkerproces, hvor debitoren vil modtage en eller flere rykkere, som virksomheden/kreditoren selv håndterer (disse kan inkassobureauet dog også tage hånd om, hvis det ønskes). Hvis rykkerne ikke respekteres, kan debitoren potentielt modtage et inkassovarsel. Hvis debitoren fortsat er genstridig, vil sagen overgå til inkassobureauet. Hvis der ingen der ingen diplomatisk løsning kan findes, vil bureauet gå rettens vej, som repræsentant for kreditoren. Her vil retten ofte give debitoren en mindre betalingsfrist. Sidste skridt er domsafsættelsen, hvor debitoren altså bliver idømt at betale gælden indenfor en tidsmæssig periode. I samme forbindelse hæfter debitoren ligeledes for sagens omkostninger.