Oplever du, at dine kunder ikke kommer igen efter første køb, selvom de har oplevet god service og er tilfredse med den varer eller service, de har købt. Så kan det være fordi, de ikke er indforstået med din virksomheds visuelle identitet. Den visuelle identitet er virksomhedens ansigt udadtil, hvorfor det er rigtig vigtigt, at der skabes et godt førstehåndsindtryk, der gør at kunderne husker virksomheden, da det i sidste ende er det, der gør at de kommer igen. Den visuelle identitet kan altså skabe forståelse, genkendelse og ikke mindst præference, såfremt den lykkes.
Effektfuld branding
Derfor er det vigtigt, at den visuelle identitet er stærk og slagkraftig. Dette bliver den, hvis det lykkes virksomheden at signalere sine kerneværdier, kernekompetencer, kulturen i virksomheden, eventuelt markedsposition, vision og mission gennem den visuelle identitet. Dette kan for eksempel ske via et unikt logo, der fremhæver, hvad virksomheden står for.
Som virksomhed er det vigtigt at gennemgå en proces, hvor det klarlægges hvilke værdier, kernekompetencer virksomheden har, hvilken vision og mission de har osv. for at kunne være i stand til at udvikle et logo, der kan signalere netop dette. Der skal være en tanke bag alt i logoet. Det gælder både farvevalg, skrifttype, diverse krumninger eller mønstre i logoet. Har din virksomhed et fast hovedsæde, eksempelvis i en storby såsom Aarhus, så kan det også være en fordel at brande sin virksomhed ud til hele Danmark, hvis man ønsker et større publikum.
Lykkes det dog at skabe et logo, der kan skabe genkendelse og præference for kunden, er det nøglen til effektfuld branding. Logo designet og hele virksomhedens visuelle identitet bruges nemlig som branding for virksomheden, og når først kunderne kan genkende logoet, vil det med tiden skabe en præference for virksomheden, hvis man eventuelt ser det på skilte, busser osv. rundt i lokalområdet, hvor man bor. Visuel identitet er altså direkte forenet med virksomhedens image og branding og er derfor helt essentiel at bruge tid og kræfter på, lige meget om det er i Aarhus, Aalborg, København eller noget helt fjerde.
For at den visuelle identitet kan opnå gennemslagskraft og dermed føre til den effektfulde branding, er det vigtigt, at der er en rød tråd i virksomhedens kommunikation. Det er netop der, genkendelsen sker. Det gælder uanset om, det er via Facebook, egen hjemmeside, i en pressemeddelelse eller lignende.