Har du fuldstændig styr på din målgruppe, og hvordan du bedst muligt rammer dem med din markedsføring? Eller synes du, at du prøver og prøver, men uden egentlig at opnå de ønskede resultater? Her kan du læse mere om, hvordan du bedst målretter din markedsføring.
1/ Hvilken målgruppe henvender du dig til?
Det første, du skal tænke over, er, hvilken målgruppe du henvender dig til. Er det personer i en bestemt alder? Med et bestemt køn? Eller med en bestemt interesse? Hvad er det, din målgruppe har til fælles, der gør, at de lige netop har brug for dig og de services, du tilbyder? Henvender du dig eksempelvis til mænd over 50 år, skal du tilgå din målgruppe på en anden måde, end hvis din målgruppe er ægtepar i 30’erne. Sørg for, at tonen og måden, hvorpå du henvender dig til din målgruppe, stemmer overens med, hvem de er, og hvilke værdier de har.
2/ Hvad søger din målgruppe?
Det næste, du skal have helt styr på, er, hvad din målgruppe egentlig søger. Hvad har de brug for at vide? Hvilken service eller hvilke varer kunne de tænkes at mangle? Henvender du dig for eksempel til boligejere, er det måske tips og tricks til indretningen, spareråd eller opridsning af særlige love og regler, der er behov for.
3/ Hvor er din målgruppe?
Nu har du fået styr på, hvem din målgruppe er, og hvad de søger. Nu skal du finde ud af, hvordan du bedst kommer i kontakt med dem, så de opdager, at du faktisk har den viden, service eller de varer på hylderne, som de leder efter. Så hvor er din målgruppe? Finder de dig gennem Google – eller på Facebook? Eller er det mere oplagt, at de finder dig på en messe, eller opdager dig, fordi du smider flyere i deres postkasser? Der er mange måder, hvorpå du kan gøre opmærksom på dig selv, og det er vigtigt, at du finder den allerbedste, så du kan øge chancen for, at din målgruppe vælger dig og ikke din konkurrent.
4/ Hvordan gør du i praksis?
Det er sværere, end man lige tror at sætte så mange ord på sin målgruppe, men det er også nødvendigt. Det er derfor helt essentielt for din succes, at du gør dit forarbejde ordentligt. Du kan med fordel få nogle professionelle til at analysere din målgruppe og dine resultater, lige som du også kan få hjælp til at lave markedsføringsmateriale, der er målrettet dine kunder eller potentielle kunder.